این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۵۵
عنوان فارسی
وظیفه گرایی خداگرا در اندیشه اخلاقی شهید صدر
چکیده فارسی مقاله
معیار سنجش ارزش های اخلاقی اگرچه از سوی متفکران مسلمان به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است اما می توان براساس مبانی فکری هریک از آنها این معیارها را استنباط کرد. شهید سید محمد باقر صدر نیز از جمله اندیشمندان مسلمان است که با بررسی آرای وی می توان معیاری برای سنجش ارزش های اخلاقی معرفی کرد. شهید صدر در بررسی حسن و قبح افعال، ضمن تعرّض به اقوال و آرایی که در اندیشۀ اسلامی مطرح بوده و همچنین با در نظر گرفتن احتمالات ممکن دیگر در باب معیار خوبی و بدی، انواع ممکنِ نظریههای غایتگرایانه را نقد نموده و با پذیرش عقل عملی و مطلق دیدن مدرکات آن، وظیفهگرایی قاعدهنگر محسوب میشود؛ لکن در عین حال، غایتی به نام رضوان الهی را نیز همتراز با معیار وظیفهگرایانه قبول داشته و موارد نقصان و خطای عقل عملی را از این طریق، قابل جبران میبیند. از این رو یافتۀ این پژوهش آن است که از دیدگاه صدر، نه وظیفهگرایی به نحو مطلق قابل قبول است و نه غایتگرایی مطلق، بلکه ترکیبی از وظیفهگرایی و غایتگرایی مورد نظر او بوده است؛ به تعبیری صدر یک وظیفهگرای خداگرا است که بر اخلاق فضیلت نیز تأکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معیار ارزش، شهید صدر، وظیفهگرایی، غایتگرایی، فضیلتگرایی،
عنوان انگلیسی
Theistical deontology suggested by Mohammad Baqir al-Sadr
چکیده انگلیسی مقاله
While the criteria for measuring ethical values have not been assessed by Muslim thinkers independently, such criteria can be inferred based on the intellectual foundations of each of them. Martyr Muhammad Baqir al-Sadr was one of the Muslim thinkers, whose thoughts can be assessed to introduce a criterion for measuring moral values. In the assessment of the good and the bad of actions, martyr Sadr attacks the sayings and opinions that have been raised in Islamic thought and considers other possibilities about good and bad criteria in his criticizing of possible types of teleological theories and introduced deontology to be rule-based by accepting the practical reason and its absolute evidence. Nevertheless, he accepted a destination called the divine paradise to be equal to the deontological criterion and regard defects and errors of practical reason to be compensable through this way. Therefore, the present study showed that from the perspective of Sadr, neither deontology nor teleology is absolute. In fact, he chose a combination of both, and in a way, he introduced God-oriented deontology, which also emphasizes virtue ethics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
معیار ارزش, شهید صدر, وظیفهگرایی, غایتگرایی, فضیلتگرایی
نویسندگان مقاله
حسن لاهوتیان |
دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی
بهروز محمدی منفرد |
استادیار گروه اخلاق دانشکاه تهران
نشانی اینترنتی
https://ethics.isramags.ir/article_114152_5ebe75188a9b3da9b33f52ea8fd739ca.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات