این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۲۵-۵۰

عنوان فارسی دراسه رغبه طلبه اللغه العربیه فی جامعات إیران فی تعلّم الأدب العربی الحدیث
چکیده فارسی مقاله درس ادبیات معاصر عربی به خاطر تأثیر چشمگیرش در پیشبرد مهارت‌های زبانی و نقش برجستۀ آن در ابعاد فرهنگی و فنی، در آموزش زبان بیگانه اهمیت فراوانی دارد؛ از این رو افزایش رغبت دانشجویان به این واحد درسی ضروری به نظر می‌رسد؛ با توجه به این مسئله پژوهش حاضر قصد دارد رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران را به یادگیری واحد درسی ادبیات معاصر عربی بر اساس سیاهۀ تئودوفسکا (2016م) مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و نمونۀ پژوهش از 56 دانشجو پسر و دختر دانشگاه‌های اصفهان و شیراز تشکیل شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان زبان عربی به خواندن داستان کوتاه در مقایسه با انواع ادبی دیگر از قبیل؛ رمان و نمایشنامه رغبت زیادی دارند؛ بکارگیری راهبردهای سنتی از سوی مدرس، تدریس متن‌های طولانی، ظهور مسائل فرهنگی ناشناخته در متن، رعایت نکردن معیار ارائه متون از آسان به سخت، از جمله مهم‌ترین موانع فراروی دانشجویان در یادگیری ادبیات معاصر عربی و کاهش رغبت آن‌ها به شمار می‌رود. برای افزایش رغبت دانشجویان و بهبود یادگیری و یاددهی در این درس پیشنهاد می‌شود که مدرس اطلاعات فرهنگی وابسته به متن ادبی را در اختیار دانشجویان قرار داده، و با استناد به راهبرد کلاس معکوس بخشی از محتوای تدریس را به صورت کلیپ‌های ویدیویی قبل از شروع کلاس در منزل در اختیار دانشجو قرار داده شود؛ و همچنین افزایش ارتباط و مشارکت بین دانشجویان در خوانش متون و بررسی آن، اجرای تمارین زبانی گوناگون به عنوان بخش مکمل در روند یادگیری، و ساده سازی و خلاصه سازی متون پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الرغبه، استبانه تئودوفسکا، الأدب العربی الحدیث، تعلیم اللغه العربیه،

عنوان انگلیسی بررسی رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران به یادگیری ادبیات معاصر عربی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الرغبة, استبانة تئودوفسکا, الأدب العربي الحديث, تعليم اللغة العربية

نویسندگان مقاله امين نظري تريزي |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ایران، شیراز.

سيد فضل الله ميرقادري |
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ایران، شیراز.


نشانی اینترنتی https://iaall.iranjournals.ir/article_140276_c4757872c53ff4523841f8f0a1221dc4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات