این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۶، شماره ۵۵، صفحات ۱-۳۲

عنوان فارسی أسلوبیه الحجاج البلاغیه فی قصیده «ألا قُل لِصَنهاجهَ أجمعینَ» لِأبی إسحاق الإلبیری
چکیده فارسی مقاله هرگفتمان هدف مشخصی را دنبال می‌کند و با برانگیختن احساسات مخاطب همواره در پی تأثیر­گذاری بر اوست. مبدع یا صاحب گفتمان در گفتمان خویش، مکانیزم‌های مختلفی را به منظور تأثیرگذاری و تثبیت معانی گفتمان در روح و جان مخاطب، به کار می­گیرد. قانع کردن مخاطب با به کارگیری شیوه­های اقناع و استدلال در گفتمان از مهمترین شگرد­های شاعر برای رسیدن به مقاصد گفتمان است. برهان و استدلال در نقد جدید به دو نوع بلاغی و کابردشناسی تقسیم می شود. منظور از برهان و یا استدلال بلاغی، به کار بستن اسلوب­های بلاغی در قالب زیباآفرینی معانی است که با اثر­گذاری بر مخاطب همراه است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، در پی آن است تا کارآیی استدلال بلاغی در قصیدهۀابواسحاق البیری را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و مهمترین مکانیزم‌های بلاغی اقناع را در این قصیده که شاعر آن را با هدف شوراندن مردم علیه یهود و وزیرش ابن النغریله سروده‌است، مشخّص و روشن سازد. با بررسی این قصیده که با دید نگرش نقدی صورت پذیرفته، روشن شد که شاعر در گفتمان شعری خویش، به ترتیب از ابزارهای مختلف بلاغی (معانی، بیان و بدیع) همانند استفهام، تأکید، ندا، تمثیل، استعاره، کنایه، تکرار، تضاد و استشهاد به قرآن کریم بهره جسته‌است که هر یک از آنها در بالاترین مرتبه از سطح اقناع حجاجی در نزد مخاطب قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الحِجاج، الأسلوب البلاغیّ، الإقناع، الإلبیری،

عنوان انگلیسی سبک‌شناسی استدلال بلاغی در قصیدۀ «ألا قُل لِصَنهاجةَ أجمعینَ» أبو اسحاق البیری
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الحِجاج, الأسلوب البلاغیّ, الإقناع, الإلبیری

نویسندگان مقاله علي قهرماني |
دانشيار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان

فاطمه تنها |
دانشجوي دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان


نشانی اینترنتی https://iaall.iranjournals.ir/article_107167_4700e9893c7842e80c165c15a810d9a5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات