این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۶، شماره ۵۵، صفحات ۷۳-۹۶

عنوان فارسی الهویّه الإیرانیّه فی کتب العربیّه المدرسیّه بین التشریع والتطبیق (کتب العربیّه للثانویّه الأولی نموذجاً)
چکیده فارسی مقاله کتاب­هاي درسي نقش بارزي در شکل­گيري فرآيند جامعه­پذيري دانش­آموزان ايفا مي­کنند؛ زيرا دانش­آموزان در طول سال­هاي زيادي از زندگي تحصيلي خود، همواره با واژگان، تصاوير و شکل­هاي موجود در اين کتاب­ها سر و کار دارند. در حال حاضر، کتاب­هاي درس عربي پاية متوسّطة اوّل در همة نقاط ايران با نژادها و قوميت­هاي مختلف، تدريس مي­شود. موضوع چگونگي نمود هويّت ملّي به طور کلّي و هويّت ايراني به طور ويژه در اين کتاب­ها، از جمله موضوعاتي است که توجّه پژوهشگران و دست­اندرکاران امور آموزش و پرورش را مي­طلبد. از اين رو، اين جستار با استفاده از روش تحليل محتوا عناصر نموديافته از هويّت ايراني در سه کتاب­ عربي متوسّطۀ اوّل را مورد بررسي قرار داده‌است. بدين شکل که براساس آنچه در اسناد بالادستي جمهوري اسلامي ايران بدان تصريح شده، پس از مشخّص کردن پنج عنصر تشکيل دهندة هويت ايراني، يعني«شهرها و اماکن جغرافيايي إيران»، «آداب و رسوم ايراني»، «شخصيت­ها و مفاخر ملي ايران»، «نمادهاي ملي» و «قوميت­هاي ايراني»، اين عناصر از کتاب­هاي مورد بررسي، در لابه­لاي واژگان، متن و تصاوير به عنوان واحدهاي تحليل، استخراج و هر کدام در جداول مخصوص به خود دسته­بندي شده‌است. برايند حاصل از اين پژوهش نشان مي­دهد که پراکندگي اين عناصر در کتاب­ها به صورت همگن نيست و به برخي از عناصر هويّت ايراني از جمله آداب و رسوم و قوميت­هاي ايراني نسبت به ديگر عناصر اهمّيّت کمتري داده شده‌است. اين نتايج با آنچه در برخي اصول مندرج در قانون اساسي و اهداف سند برنامة تحوّل بنيادين آموزش و پرورش و برنامۀ درسي ملّي ذکر شده، همخواني ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الهویّه، الهویّه الوطنیه، الهویّه الإیرانیه، وثیقه برنامج التحوّل الأساسی،

عنوان انگلیسی هويت ايراني در کتاب‌هاي درس عربي از قانون‌گذاري تا اقدام (مطالعة موردي کتاب‌هاي عربي متوسطة اوّل)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الهويّة, الهويّة الوطنية, الهويّة الإيرانية, وثيقة برنامج التحوّل الأساسي

نویسندگان مقاله ساجد زارع |
استاديار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه يزد

محسن زماني |
دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه يزد


نشانی اینترنتی https://iaall.iranjournals.ir/article_106021_2da0c9921eb952274e2937ee3c0fc2e5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات