این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۰، شماره ۱۲۲، صفحات ۵۳-۶۶
عنوان فارسی
کریپتوآرت؛ آمیختگی بین هنر و فناوری بلاکچین
چکیده فارسی مقاله
چکیده بیان مسئله: جدیدترین آمیختگی بین هنر و فناوری بلاکچین، حرکت هنری تازهای را به نام کریپتوآرت پدید آورده است. این شیوه نوظهور که به تازگی توجه جهان هنر را به خود جلب کرده، نیازمند درک و خوانش ویژهای است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چه چیزی این فناوری نوآورانه را به هنر تبدیل میکند و تلاش دارد تا بیابد آیا کریپتوآرت میتواند بازارمحوری و کالاشدگی هنر را در نظام سرمایهداری به چالش بکشد؟ هدف پژوهش: هدف مطالعه پیشرو این است تا ضمن آشنایی با شیوه عملکرد تکنولوژی در کریپتوآرت و ردگیری زمینههای شکلگیری آن در تاریخ هنر، به درک بهتری از این حرکت جدید هنری دست یابد و همچنین پتانسیل رهاییبخش هنر رمزنگاری را در حیطه بازارمحوری مورد مطالعه قرار دهد. روش پژوهش: این پژوهش با هدف بنیادی و روش تاریخی-توصیفی برای پاسخ به سؤالات خود، از نظرات اندیشمندانی چون «لوسی لیپارد»، «والتر بنیامین» و «ژان بودریار» بهره برده است. نمونهای از آثار کریپتوآرت نیز در تحقیق پیشرو مورد مطالعه قرار گرفته است؛ روش نمونهگیری غیرتصادفی، هدفمند و شامل اثر هنرمند نامآشنای معاصر «دیمین هرست» است که پروژه وی بازتاب بیشتری در رسانهها داشته و قیمت فروش آن قابل توجه بوده است. نتیجهگیری: نتایج روشن میسازد کریپتوآرت از اینرو هنر است که در امتداد مفاهیم پیشین تاریخ هنر معاصر در تکاپوی بازتعریف هنر و نمایاندن رابطه آن با زندگی است. تکنولوژی در این رویه تازه میکوشد از طریق منضمکردن یک دارایی مجازی به آثار، اصالت و یگانگی مد نظر مدرنیسم را به هنر دیجیتال بازگرداند. همچنین یافتهها بیانگر این هستند که هنر رمزنگاریشده میتواند فرصتها و تهدیدهایی را برای اقتصاد هنر به همراه داشته باشد؛ از یکسو توانایی تمرکززدایی و به چالشکشیدن چارچوبهای مرسوم بازار سرمایهمحور هنر را دارد و از سوی دیگر میتواند به ابزاری جهت تقویت فرایند کالاشدگی و تسلط مجدد سرمایه بر هنر تبدیل شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کریپتوآرت، توکن غیرقابل معاوضه، بازار دیجیتالی هنر، یگانگی اثر هنری، والتر بنیامین،
عنوان انگلیسی
CryptoArt; A Fusion Between Art and Blockchain Technology
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Problem statement: The latest fusion between art and blockchain technology has created a new artistic movement called CryptoArt. This emerging method, which has recently attracted the art world’s attention, requires exceptional understanding and reading.The current research seeks to answer what turns this innovative technology into art and tries to determine whether CryptoArt can challenge market-oriented and commoditized art in the capitalist system. Research objective: The purpose of the upcoming study is to get to know the way technology works in CryptoArt and trace its formation grounds in the history of art, to achieve a better understanding of this new artistic movement, and also to study the emancipatory potential of CryptoArt in the market-oriented field. Research method: The present study draws upon the opinions of thinkers such as “Lucy Lippard,” “Walter Benjamin” and “Jean Baudrillard” and uses a fundamental purpose and historical-descriptive method to answer its questions. This research attempts to study an example of CryptoArt; The non-random sampling method was purposeful and includes the work of the well-known contemporary artist Damien Hirst, whose project has been reflected in the media, and whose sale price has been significant. Conclusion: The results make it clear that CryptoArt follows the concepts of contemporary art history to redefine art and show its relationship with life. In this new procedure, technology tries to restore the authenticity and uniqueness of modernism to digital art by adding a virtual asset to the works. Also, the findings indicate that encrypted art can bring opportunities and threats to the art world. On the one hand, it can decentralize and challenge the conventional frameworks of the capital-oriented art market, and on the other hand, it can become a tool to strengthen the commodification process and re-dominate capital over art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کریپتوآرت, توکن غیرقابل معاوضه, بازار دیجیتالی هنر, یگانگی اثر هنری, والتر بنیامین
نویسندگان مقاله
گیتا احمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
زهرا رهبرنیا |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_176009_43f07af396e836e4da97195b65c8003b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات