این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۹، شماره ۱۱۳، صفحات ۵-۱۸

عنوان فارسی تحلیل پست‌مدرنیستی نقاشی‌های «وانگچی موتو» هنرمند معاصر آفریقایی-آمریکایی
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: تعریف پست‌مدرنیسم هنری همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است؛ اما می‌توان با درنظرگرفتن برخی مؤلفه‌های شکل‌دهنده از جمله التقاط‌گرایی، تکثرگرایی، شالوده‌شکنی، اهمیت خرده‌روایت‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها و بحران هویت به ابزاری برای تحلیل آثار هنری در این دوران دست یافت. در این راستا این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است که ویژگی آثار وانگچی موتو کدام است؟ در آثار این هنرمند چه تشابهات و تمایزاتی می‌توان دریافت کرد؟ و رویکرد آثار چه رابطه‌ای با کلیدواژگان پست‌مدرن برقرار می‌کند؟ هدف پژوهش: هدف از این پژوهش جستجو و تحلیل خصلت‌های هنر پست‌مدرن در آثار «وانگچی موتو» هنرمند زن کنیایی‌تبار ساکن آمریکا است که نمونه‌ای از هنرمندان این دوره به شمار می‌رود و با درنظرگرفتن ویژگی آثارش می‌توان برای خوانش آن‌ها از این ابزار بهره برد. روش پژوهش: این پژوهش از طریق مطالعه کیفی به توصیف و تحلیل بخشی از آثار نقاشی‌های وانگچی موتو براساس مبانی نظری هنر پست‌مدرن می‌پردازد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد مؤلف با استفاده از کلاژ تصویری و مفهومی و به‌صورت کلی جهان‌بینی کلاژی هم در ساختار و هم در محتوای آثار خود به بیانی التقاطی و متکثر دست یافته است و از این طریق به شالوده‌شکنی روایت‌های کلان، به خرده‌فرهنگ زنان و سیاهان و مهاجران دست زده و از این طریق با مسئله بحران هویت ارتباط برقرار کرده است. موتو آثارش را به‌عنوان بیانیه‌های سیاسی-اجتماعی مطرح کرده و در آن به بیان و نقد مسائل تبعیض نژادی و طبقاتی موجود در جهان معاصر می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پست مدرن، التقاط گرایی، تکثر گرایی، وانگچی موتو، کلاژ،

عنوان انگلیسی An Analysis of Postmodernism in Wangechi Mutu's Paintings (A Contemporary African-American Artist)
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: The definition of artistic postmodernism has always faced challenges. However, it is possible to obtain a tool for analyzing the postmodernism of artworks in this period by considering components such as eclecticism, pluralism, deconstructionism, and the importance of micro-narratives and subcultures, as well as the identity crisis. In this regard, this research seeks to answer these questions What are the features of Wangechi Mutu's works? What similarities and differences can be found in the works of this artist? How are approaches to Mutu's works’ associated with postmodern keywords? Research objective: The purpose of this study is to search for and analyze the characteristics of postmodernist art in the works of Wangechi Mutu, a Kenyan female artist living in the United States. Considering the characteristics of her works, this study uses postmodernist tools to interpret them. Research method: This research described and analyzed a part of Wangechi Mutu's paintings based on the theoretical foundations of postmodern art through a qualitative study. Conclusion: The results show that the artist has achieved an eclectic and plural expression, both in the structure of her works and in their content, by using visual and conceptual collages and, in general, a collage worldview. In this way, she has succeeded in breaking the foundations of macro narratives and subcultures of women, black people, and immigrants, and was consequently able to relate to the issue of an identity crisis. Mutu’s works are her socio-political statements in which she expresses and critiques the issues of racial and class discrimination in the contemporary world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پست مدرن, التقاط گرایی, تکثر گرایی, وانگچی موتو, کلاژ

نویسندگان مقاله زهرا پاکزاد |
استادیار و عضو هیئت علمیف گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

مینا فروغی دهنوی |
کارشناس ارشد نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_151366_d0ab37826cf33e528c5f452dcc72daa2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات