این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۹، شماره ۱۱۲، صفحات ۲۵-۳۴
عنوان فارسی
جستارهایی ذاتگرا به طراحی ملی بر اساس نظریۀ شخصیت ملی هردر
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: نگرش ملی به تاریخ طراحی از یک سو محبوب و از سوی دیگر با چالش مواجه بوده است. این جنبه دوگانه در بستر جهانیشدن تشدید هم شده است. از یک سو، نگرش غالب عملکردگرا هویت اشیاء را منحصر به اهداف کاربردی آن دانسته و در سوی دیگر، مورخین نوگرای طراحی با رویکرد پسااستعماری، طراحی اشیاء را ملهم از شرایط مختلف اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی میدانند. بنابراین طراحی محصول به عنوان بخشی از فرهنگ مادی یک ملت، چگونه میتواند واجد معانی هویتساز ملی یا منطقهای باشد؟ طراحی محصول چگونه شخصیت ملی خاصی را به مخاطبان خود انتقال میدهد؟ روش پژوهش: پژوهش حاضر در پاسخ به سؤالات فوق، با رویکرد کیفی و با روش توصیفی-تحلیلی روشهای کلان ذاتگرای طراحی ملی بر اساس شناسایی مفهوم شخصیت ملی در طراحی را بررسی کرده است. هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه رویکرد ذاتگرایی طراحی ملی در تاریخنگاری طراحی جهان و شناسایی رویکردها، ابزارها و روشهای اتخاذشده برای تشکیل طراحی با هویت ملی بر اساس شناسایی شخصیت ملی در آن است. نتیجهگیری: در این پژوهش در مجموع با بررسی اسناد معتبر تاریخ طراحی ملی، پنج روش کلی تأثیرگذار در تأسیس شخصیت ملی در طراحی محصول شناسایی شد: استخراج اختصاصات زیباییشناسی منطبق بر منش ملی، ویژگی خاص عملکردی محصول منبعث از منش ملی، طراحی محصولات برآمده از سبک زندگی شهروندان یک کشور بهسان برند ملی، نشاندارکردن محصول با استفاده از مواد بومی و روش ساخت خاص آن و بالاخره روش تفکر طراحی ملی که ریشه در جهانبینی متفاوت دارد. در تمامی روشهای فوق، رسیدن به هویتی ذاتی و ایجاد شخصیت ملی در طراحی با اتکا به دو عامل «عنصر یا پدیده اختصاصی» طراحی و «استمرار یا تکثر تاریخی» آن عنصر انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذاتگرایی، طراحی ملی، هویت ملی، شخصیت ملی، مطالعات پسااستعماری، وان هردر،
عنوان انگلیسی
Essential Essays on National Design based on Herder's Theory of National Character
چکیده انگلیسی مقاله
Statement of Problem: The national design histories have been both popular and challenged framework. This dual aspect has also intensified in the context of globalization. The dominant Functionalist approach limits the identity of products to their usability purposes; On the other hand, vanguard design historians based on Postcolonial approach consider product design to be inspired by different climatic and socio-cultural conditions. Therefore, how could product design, as a part of the nation's material culture, mean national or regional recognition? How does product design convey a particular national character to users?Research Method: In response to the above questions, the article is a qualitative study that has been done in descriptive-analytical method based on library sources. The study has examined the macro-essentialist methods to create a national design based on identifying the concept of national character in design. Research Objective: Recognizing the role of the national design and its Essentialist approach in global design history and to identify the methods and techniques applied to form a national design based on the creation of a national character.Conclusion: In this study, by examining the valid documents of the national design history, five general effective methods in establishing national character in product design were identified: Extraction of aesthetic features according to national character, Specific functional characteristics of the product derived from the national character, Designing products based on the citizens` lifestyle as a national brand, Constructing the product using native materials and its special manufacturing method and finally, a national design thinking that is rooted in the various worldviews.In all the methods, achieving an essential identity and creating a national character in design has been done by relying on two factors: "specific element or phenomenon of design" and "historical durability" of that element.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذاتگرایی, طراحی ملی, هویت ملی, شخصیت ملی, مطالعات پسااستعماری, وان هردر
نویسندگان مقاله
میثم خداشناس |
پژوهشگر دکتری تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
یعقوب آژند |
استاد دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_153548_6d7e5dfa6fadf2a7f9d49e79370d68cd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات