این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۹، شماره ۱۱۲، صفحات ۵۳-۶۶
عنوان فارسی
نشانهشناسی عروسک باربی با اسطورهشناسیهای رولان بارت
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: صنعت اسباببازی در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی در طراحی و ساخت، وارد فاز جدیدی از تولید انبوه شده و همواره سود قابلتوجهی برای صاحبان این صنعت داشته است. در این میان، برندسازی و تبلیغات عروسک باربی در میان اسباببازیها، کماکان آن را در صدر بازار عرضه و تقاضا در جهان نگه داشته و تکرار شخصیت باربی در چند نسل، آن را به خاطرهای جمعی برای کاربران مخصوصا دختران تبدیل کرده است؛ به گونهای که اغلب کودکان و بزرگسالان این شخصیت را میشناسند و در بازهای از دوران بازی و رشد خود با آن در ارتباط بودهاند. هدف پژوهش: آنچه در پژوهش پیش رو مورد واکاوی و تحلیل قرار میگیرد، تأثیر عملکرد این اسباببازی پرفروش در شکلگیری اسطورههای مدرن و تقویت بورژوازی در جهان است. در این زمینه، با تأکید بر نظریه اسطوره رولان بارت، رابطه انسان- اشیاء در عروسک باربی بهعنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. شناسایی نشانههای معطوف به اسطوره عروسک باربی برمبنای نظریه رولان بارت و چگونگی شکلگیری اسطوره عروسک باربی، از اهداف این پژوهش محسوب میشود. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و در نمونه پژوهش از دادههای کتابخانهای و پایگاههای اینترنتی استفاده شده است. در بخش نخستِ تحقیق، دلالتهای ضمنی باربی اسطورهنگاری و تشریح شده است تا زبان اسطورهای عروسک بهصورت فرازبان بازشناسی شود. در مرحله بعد، با توجه به نقد اسطورهای بارت، لایههای فرا-فرا-زبان شناسایی و معرفی شدهاند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که در طراحی، تولید و فروش عروسک باربی، اسطورهسازی صورت گرفته است و پیامهای ضمنی مشترک درتبلیغات و برندسازی، لایههای پنهانی است که در ناخودآگاه مصرفکننده اثر گذاشته و بهصورت فریبی زمانی، او را به سمت مصرف فرا-باربی پیش میبرد. همچنین در فرایند اسطورهزدایی مشخص شد که سلطه باربی، موجی از خدمات سیاسی، تجاری، صنعت سینما و مولتیمدیا را دربرداشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نشانهشناسی، اسطوره، باربی، رولان بارت،
عنوان انگلیسی
Semiotic Analysis of Barbie Dolls Using Roland Barthes’ Mythologies
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: In the present era, with the advancement of technology in design and construction, the toy industry has entered a new phase of mass production with a significant profit for the owners of this industry. In addition, branding and advertising Barbie dolls among the different toys have caused them to stand at the top of the supply and demand chain in the world market. The repetition of Barbie characters over several generations has made it a collective memory for users, especially girls. Therefore, most children and adults know this character and have used it in their games and plays during their growth time. Research objective: This research investigates the functional effect of this best-selling toy in the formation of modern myths and the strengthening of the bourgeoisie around the world. In this regard, emphasizing Roland Barthes’ theory of mythologies, the human-object relationship is studied in the case of Barbie dolls. The objectives of the present research are to identify the signs related to the Barbie doll myth based on Roland Barthes’ theory and to find how the Barbie doll myth has been formed. Research method: The research method used is descriptive-analytical. The bibliographic and Internet data were used as the research sample. In the first phase of the research, Barbie’s implications were mythologized to recognize the mythological language of the dolls as a meta-language. In the next phase, according to Barthes’ mythological criticism, meta-meta-language layers were identified and introduced. Conclusion: The research results show that mythologies have been used in the design, production, and sale of Barbie dolls. There are common implicit messages in the advertising and branding of Barbie dolls. They have hidden layers that affect the consumers’ subconscious and temporarily lead them to meta-Barbie consumption. Moreover, in the demythologization process, Barbie’s domination turned out to include a wave of political and commercial services as well as the film industry and multimedia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نشانهشناسی, اسطوره, باربی, رولان بارت
نویسندگان مقاله
فروغ عموئیان |
استادیار دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
بهمن نامور مطلق |
دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_151680_25dc9217fdeb31e1fba1da51ca9ec487.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات