این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
باغ نظر
، جلد ۱۹، شماره ۱۱۱، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
سوررئالیسم در نقاشی معاصر سوریه؛ برآیند جنگ و اختناق (مطالعۀ موردی: آثار باسم دحدوح)
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: سوریه علیرغم داشتن تمدنی دیرین، دولت ـ ملتی1 است نوپا که طی یکصدسال اخیر در معرض جنگهای متعددی قرار داشته است، اما جنگهای داخلیِ ده سال گذشته و سیطره داعش، خشونت و اختناق گستردهای را به همراه داشته که موجب بهجاگذاشتن تأثیرات عمیق جامعهشناختی و روانشناختی بر مردم و بهتبع آن فرهنگ و هنر این کشور شده است. هنر مدرن بهویژه در بحبوحه جنگها، هم زبانی مناسب و کارآمد برای بیانگری روح رنجور و لطمهدیده انسانها از جنگ و دیکتاتوریها بوده و هم ابزاری برای طغیانگری و افشاگری علیه چنین وضعیتی. هدف پژوهش: بررسی و استنتاج تأثیر جامعه و مردم جنگزده روی نقاشی دوره معاصر سوریه با شیوه سوررئالیسم بهویژه در آثار باسم دحدوح هدف این پژوهش است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکردی توصیفی و تحلیلی و با مطالعه نمونههایی از آثار نقاشی باسم دحدوح، بر اساس مطالعات کتابخانهای در کنار تبیین شیوه سوررئالیسم در آثار این نقاش و تحلیل آثار او به سؤالات پژوهش پاسخ میدهد. نتیجهگیری: پاسخ به این پرسش که رویدادهای سیاسی و اجتماعی سوریه معاصر در ده سال اخیر چه تعاملات و مناسباتی با عرصه هنر نقاشی داشته و چه تأثیری بر شکلگیری شیوههای جدید نقاشی در این کشور گذاشته است، نشان میدهد که نقاشان معاصر سوریه در ده سال اخیر از شیوه سوررئالیسم برای واکنش به تأثیرات جامعهشناختی و روانشناختی جنگ و خشونت و اختناق در این کشور و بیانگری آلام و احساسات و اندیشهها و گفتمان خود در این برهه بهره گرفتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی سوریه، هنر مدرن، آثار باسم دحدوح، جنگ داخلی، شیوه سوررئالیسم،
عنوان انگلیسی
Reflection of War and Suppression in Syrian Contemporary Surrealism Paintings (Case Study: Bassem Dahdouh’s Works)
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Despite its old civilization, Syria as a newborn government and nation has recently faced numerous wars. In the last 10 years, domestic wars and the dominance of Dāʿish have caused suppression and violence, which has left a deep impression on the sociology and psychology of the people, culture, and art of this country. Art, as a vehicle to show endeavored human soul and man’s concerns, has had bilateral interaction with political, social, and cultural situations in society: realities influence art and the biological realities of the human world are shaped by it. Research objective: Investigating and deducing the impact of the war-torn society and people on the painting of the contemporary period of Syria with the style of surrealism, especially in the works of Bassem Dahdouh, is the aim of this research. Research method: This research answers the research questions with a descriptive and analytical approach and by studying examples of Bassem Dehdouh’s paintings, based on library studies, along with explaining the method of surrealism in Bassem Dehdouh’s works and analyzing his works. Conclusion: study of the works of Bassem Dahdouh show us that Modern art not only played an important role in reflecting the suffering soul of man in the east and west worlds, especially during wartime, but also sowed rebellion against the war situation. This study descriptive and analytical aims to represent and reflect war, violence, and suppression effects on the last 10 years of Syrian surrealism paintings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقاشی سوریه, هنر مدرن, آثار باسم دحدوح, جنگ داخلی, شیوة سوررئالیسم
نویسندگان مقاله
مهدی محمدزاده |
استاد دانشکدة هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
یعقوب طالبی |
دکترای هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_153541_6e8c96b9adb17d755c1d16427a46a594.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات