این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۹، شماره ۱۰۸، صفحات ۱۷-۲۸

عنوان فارسی مطالعۀ تطبیقی مفهوم نقش فرشته در آثار حجت امانی (به مثابۀ هنر معاصر) و نگاره‌های دورۀ قاجار
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: عدم تمایل به عینیت و پرهیز از وفاداری تام به ذهنیت در هنر دوره قاجار، جهانی خیالی-واقعی را پدید آورد که نقش‌مایه فرشتگان با لباس قاجاری و تأثیراتی که از فرشتگان غربی پذیرفته‌اند، نشأت‌گرفته از همین تفکر است. از این رو، در این پژوهش با این فرض که فرشتگان در آثار حجت امانی به‌عنوان نقش‌مایه فرشتگان در هنر معاصر در امتداد دوره قاجار قرار داشته، به دنبال تطبیق و تحول فرشتگان درهنر دوره قاجار و هنر معاصر است. از آنجایی که نقش تطبیقی فرشتگان واکاوی و مورد مطالعه قرار نگرفته و به لایه‌های پنهان آثار فرشته‌گون این دو عصر پرداخته نشده است، این پژوهش بدیع به نظر می‌رسد. هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش نمایش چگونگی به‌کارگیری نقش فرشتگان و روند شکل‌گیری آن‌ها در هنر معاصر است که بتواند پرسش‌های پیش‌آمده در این تحقیق را با استفاده از تطبیق و نتایج نظرسنجی پاسخ دهد. روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلی، به همراه آمارگیری، استفاده از منابع اسنادی‌ و مصاحبه انجام شده است. نتیجه‌گیری: پروژه فرشته‌های پست‌مدرن با نگاه فمنیستی حجت امانی، در تطبیق با هنر دوره قاجار از نظر بصری و مفهومی علاوه بر دارابودن مؤلفه‌های هنر سنتی دوره قاجار معانی وسیع‌تر اجتماعی در دوران معاصر را نیز به همراه دارد. همچنین نوعی بازسازی از آرزوی بشر برای پرواز به ماورای ماده و قرارگرفتن بر فراز شرایط انسانی است که در باستانی‌ترین لایه‌های فرهنگ ایرانی و در بین عامه مردم وجود دارد‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرشتگان، حجت امانی، هنر دورۀ قاجار، هنر معاصر،

عنوان انگلیسی A Comparative Study on the Meaning of the Angel Motif in Hojat Amani (as Contemporary Art) and Qajar Era
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: Unwillingness for objectivity and an aversion to total adherence to subjectivity in the Qajar era art, have created a real-imaginary world. The motifs of angels dressed in Qajari attire and being influenced by Western ideals have their roots in this way of thinking. Therefore, with the assumption that angels in the works of Hojat Amani have the role of angel motifs in the contemporary art of the Qajar period, this study seeks to examine the adaptation and evolution of angels in the Qajar era and contemporary art. So far the comparative role of angels has not been examined and the hidden layers of the angelic works of these two eras have not been studied. The originality of this research lies in this area. Research objective: The main purpose of this study is to show the utilization of the role of angels and their formation process in contemporary art, to use adaptation and survey results to answer the questions raised in this study. Research method: This comparative research uses descriptive-analytical methods, along with statistics, documentary sources, and interviews. Conclusions: In comparison with the Qajar era art, the project of postmodern angels with the feminist view of Hojat Amani, brings wider social meanings to the contemporary era in addition to having the components of the traditional art of the Qajar period, both visually and conceptually. It also delivers a resurrection of the human desire to ascend beyond matter and to place itself above the human condition that exists in the most ancient layers of Iranian culture and the general public.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرشتگان, حجت امانی, هنر دورۀ قاجار, هنر معاصر

نویسندگان مقاله شهره شصتی |
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

آزاده پشوتنی زاده |
استادیار پژوهشی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گروه هنرهای سنتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_145704_d7bd33f67344f1aa9ddb3b9065265e3a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات