این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۹، شماره ۱۰۸، صفحات ۶۹-۸۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر مبنای نظریۀ کاتارسیس
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: زمینه تاریک، نورپردازی، پیکرههایی با اندازه واقعی و نمایش اوج احساسات در پرترهها و به عبارتی تئاتر کاملاً واقعگرایانه در آثار کاراوادجو، ما را بر آن میدارد تصور کنیم در آثار وی در مواجهه با روایت یک تراژدی قرار گرفتهایم که میتواند در مخاطب منجر به کاتارسیس گردد چراکه باید اذعان داشت روانپالایی فقط در نمایشنامهنویسی شکل نگرفته است، بلکه اثرات آن را در دیگر هنرها اعم از نقاشی، موسیقی و نیز پیکرهسازی میتوان مشاهده کرد. مسئله اصلی در مقاله حاضر این است که چگونه یک اثر نقاشی میتواند تراژدی را در ذهن مخاطب متبادر سازد و به تبع آن تأثیرات روانپالایی یا کاتارسیس داشته باشد؟هدف پژوهش: این مقاله در پی آن است تا تطبیقی میان تراژدی ارسطو و آثار نقاشی کاراوادجو بر اساس نظریه کاتارسیس (روانپالایی) انجام دهد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و جمعآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای و بررسی آثار نقاشی در منابع موجود انجام پذیرفته است. برای این منظور و تطبیق آثار نقاشی کاراواجو، تعداد پنج اثر به صورت تصادفی انتخاب و بر اساس رویکرد پژوهش مورد تجزیه، تحلیل و تطبیق قرار گرفتهاند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش بر این مقوله تأکید داشت که در آثار کاراوادجو با یک تئاتر کاملاً واقعگرایانه از تضادها شامل: نور و تاریکی، پیری و جوانی، زندگی و مرگ، قدرت و ضعف به صورت همزمان سر و کار داریم، وی صحنه را با نمایشی خارقالعاده از طریق حضور این چهرهها و شدت احساسات آنها طراحی میکند. لذا با توجه به تعریف ارسطو از تراژدی و تطبیق آن با آثار کاراوادجو، آثار وی دارای فرم تراژیک است و موجب کاتارسیس و روانپالایی در مخاطب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی، کاراوادجو، ارسطو، تراژدی، کاتارسیس،
عنوان انگلیسی
Aristotelian Tragedy and the Art of Caravaggio A Comparative Study Based on the Concept of Catharsis
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Hallmarked by dramatic lighting against dark backgrounds, life-size figures, and raw emotions—in other words, a visual style resembling a thoroughly realistic play—Caravaggio’s paintings look like scenes of a tragedy and can therefore inspire catharsis in the viewer. Catharsis is not limited to drama and is found also in other art forms, including painting, music, and sculpture. This study attempts to understand how a painting can evoke tragedy and, in turn, produce catharsis.Research objective: The study aimed to compare Aristotelian tragedy and the art of Caravaggio from the standpoint of catharsis.Research methodology: In this descriptive-analytical study, data was collected through a desk research method, and five Caravaggio paintings were selected at random for visual analysis and comparison.Conclusion: The study found that a Caravaggio painting is a completely realistic “theater of contradictions” in which light and darkness, youth and old age, life and death, and strength and weakness are portrayed simultaneously. The painter arranged his scenes with an extraordinary display of faces expressing raw emotions. Based on a comparison between Aristotle’s definition of tragedy and Caravaggio’s paintings, his art is tragic in form and capable of effecting catharsis in viewers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقاشی, کاراوادجو, ارسطو, تراژدی, کاتارسیس
نویسندگان مقاله
فاطمه سرکاراتی |
گروه پژوهش هنر، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
رضا علی پور |
گروه هنر، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_145706_bfedcfaa2083594f8483192316cea49c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات