این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۳۳-۴۸
عنوان فارسی
واکاوی عوامل مؤثر در ایجاد دلبستگی به مکان در بازار (نمونهموردی: بازار تجریش)
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: امروزه بیتوجهی به مؤلفههای مکانی و انسانی و وابستهکردن مراکز تجاری معاصر به امور اقتصادی، باعث تقلیل میزان حضور، عدم وفاداری مشتریان، کاهش دلبستگی مکانی و خالیشدن مراکز تجاری از افراد شده و این موضوع تداوم حیات مراکز تجاری را با بحران روبهرو کرده است. بنابراین تعیین و اکتشاف فاکتورهای اثرگذار در ایجاد و ارتقای دلبستگی به فضای بازار، میتواند به بهبود شرایط عاطفی و روحی شهروندان و افزایش کارکرد مراکز تجاری کمک کند. هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش یافتن عوامل مؤثر در ایجاد دلبستگی به مکان در بازار و هدف فرعی دستیابی به ارتباط مابین مؤلفههای مؤثر با یکدیگر در بازار تجریش است. روش پژوهش: برای دستیابی به اهداف پژوهش، از روش ترکیبی اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده و از طریق راهبرد علی-مقایسهای، میزان تأثیر مؤلفهها بر حس دلبستگی به مکان، بررسی شده است. در روند پژوهش، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای-اسنادی، نظریههای موجود در زمینه دلبستگی به مکان و عوامل مؤثر بر این حس گردآوری و سپس با اتکا به نتایج تحلیل محتوا، مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. سپس براساس دادههای بهدستآمده از بخش کیفی، پرسشنامهای محققساخت، در جامعه آماری شامل: کسبه، مشتریان و رهگذران در بازار تجریش توزیع شد و با استفاده از آزمونهای آماری 26 SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مؤلفههای مؤثر در ایجاد دلبستگی به مکان مؤلفههای مکانی، انسانی و زمانی هستند و رابطه معناداری میان آنها و دلبستگی به مکان وجود دارد. تحلیلها نشان داد از میان مؤلفههای مکانی، عوامل کالبدی مکان و از میان مؤلفههای انسانی، عوامل ادراکی، مؤثرترین عامل در ایجاد دلبستگی به بازار هستند. از میان عوامل ادراکی مکان، بیشترین ارتباط مربوط به شاخص خاطرهانگیزی و سپس هویتمندی و از میان عوامل کالبدی مکان، بیشترین ارتباط مربوط به شاخص دسترسی و سپس فرم و ساختار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دلبستگی به مکان، عوامل انسانی، عوامل مکانی، بازار، بازار تجریش،
عنوان انگلیسی
An Analysis of Influential Factors in Developing a Sense of Place Attachment (Case Study: Tajrish Bazaar)
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Today, the lack of attention to the human and place components and the dependence of the life of contemporary commercial centers on economic conditions have caused the following issues: a decrease in individual presence, the lack of customer loyalty, loss of place attachment, and absence of people in shopping centers; which adversely influenced the continuity of these urban centers. Therefore, identifying and discovering those factors that improve attachment to bazaar space can contribute to improving emotional and spiritual conditions for urban residents, and increasing the efficiency of commercial centers. Research objective: This study aims to find the influential factors playing a role in developing a sense of a place attachment to the bazaar and to achieve the relationship between the effective components in the Tajrish Bazaar as the research objective. Research method: To achieve the goals of the research, a combination of qualitative-quantitative methods was used, and the effectiveness of factors on place attachment was examined through the causal-comparative strategy. Throughout the process, the theories on place attachment and factors affecting this sense of dependency were first gathered through document-based and bibliographic research methods. Next, relying on the results of the content analysis, the conceptual model of the research was proposed. According to the data obtained from the qualitative phase, a questionnaire developed by the researcher was distributed among the participants including shopkeepers, customers, and passers-by in Tajrish Bazaar. The data was then analyzed through the statistical tests of SPSS 26. Conclusion: The results revealed that place, human, and time components are among those influential components in creating a sense of place attachment, and there was a significant relationship between these factors and place attachment. The data analyses showed that, among the place components, the place physical factors, and, among the human components, the perceptual factors were the most effective ones in creating a sense of attachment to the bazaar. Memorability and identity were among the perceptual factors that had the most significant relationship with the place and among the place physical factors, accessibility with the highest effect, and form and structure accordingly were the next significant factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دلبستگی به مکان, عوامل انسانی, عوامل مکانی, بازار, بازار تجریش
نویسندگان مقاله
سیده مریم مجتبوی |
پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
قاسم مطلبی |
دانشیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سید هادی قدوسی فر |
استادیار دانشکدۀ هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_141407_35b3a29a8cdd2591850adae6b051a84f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات