این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۴، صفحات ۸۱-۹۲
عنوان فارسی
مطالعۀ تطبیقی نقوش تزیینی مساجد قرن سوم با رویکرد زمینهگرایی (مطالعۀ موردی: مسجد جامع عتیق شیراز و مسجد جامع قرطبه کوردوبا)
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: در این پژوهش به مطالعه نقوش تزیینی مساجد موجود در قرن سوم ه. ق. در ایران و اسپانیا (مسجد عتیق در شیراز و مسجد قرطبه در کوردوبا) پرداخته میشود. این نقوش تزیینی متناسب با عقاید و باورهای مردم منطقه است که با تمامی تفاوتهایشان در گستره جهان اسلام دارای اهداف مشترک هستند و از این رهگذر سعی در انتقال مفاهیم معنوی و روحی دارند و با تبیین و تطبیق نقوش تزیینی که نمادهایی از عناصر طبیعت هستند، ریشه در هنر ایرانی-ساسانی و بیزانسی داشته و در هنر دوران اسلامی به صورت نقشمایه، تکرار شده و تداوم یافتهاند.هدف پژوهش: مطالعه تطبیقی نقوش تزیینی مسجد جامع عتیق شیراز و مسجد جامع قرطبه کوردوبا با رویکرد زمینهگرایی.روش پژوهش: این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و مطالعه تزیینات مسجد عتیق شیراز و مسجد قرطبه در اسپانیا پرداخته تا موارد مشابه معرفی و نمادشناسی شود.نتیجهگیری: نقوش تزیینی در هنر اسلامی برگرفته از باورها و عقاید مردم در طی قرون و اعصار است که تداوم آن در هنر اسلامی از ایران به جهان اسلام راه یافته است. مساجد عتیق و قرطبه هیچ یک زمینهگرا نیستند، زیرا با الگوی مسجد پیامبر (مسجد شبستانی ستوندار) بنا شدهاند، اما به جهت تزیینات هر دو مسجد زمینهگرا و از هنر ساسانی در ایران و بیزانس در اندلس الهام گرفتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقوش هندسی، هنر اسلامی، زمینهگرایی، مسجد عتیق، مسجد قرطبه، نمادشناسی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Decorative Patterns in Mosques of the Third Century AH Based on a Contextual Approach (Case Study: Atiq Grand Mosque of Shiraz and Cordoba Grand Mosque)
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: This study attempts to examine the decorative motifs of mosques (Atiq Mosque in Shiraz and Cordoba Mosque in Cordoba) in Iran and Spain in the third century A.H. These decorative designs are in accordance with the beliefs of the people of the region and regardless of all their differences, they share common goals in the Islamic world and through these designs spiritual and mental concepts are conveyed. Decorative patterns, which are symbols of the elements of nature, are rooted in Iranian-Sassanid art; Byzantium and have been continuously repeated as motifs in the art of the Islamic era.Research objective: This study attempts to compare the decorative motifs of the Atiq Mosque in Shiraz with those of the Cordoba Mosque in Cordoba with a contextualist approach.Research method: This article used a descriptive and analytical method to study the decorations of the Atiq Mosque in Shiraz and the Cordoba Mosque in Spain and to identify similarities and shared symbols.Conclusion: Decorative designs in Islamic art are derived from the beliefs of people over the centuries. The continuity in Islamic art has spread from Iran to the Islamic world. The architectural formation of Atiq and Cordoba mosques is not contextual, because they are built based on the pattern of the Prophet’s Mosque-Shabestani columnar mosque. However, the decorations of both mosques are contextual and inspired by Sassanid art in Iran and Byzantium in Andalusia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقوش هندسی, هنر اسلامی, زمینهگرایی, مسجد عتیق, مسجد قرطبه, نمادشناسی
نویسندگان مقاله
سمیه کریمی |
گروه تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
پرناز گودرزپروری |
گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محمد عارف |
گروه نمایش، دانشکدۀ هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
پردیس بهمنی |
گروه پژوهش هنر، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_143042_858ec71949143c873d94460a0a597858.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات