این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۸، شماره ۱۰۰، صفحات ۵-۲۰

عنوان فارسی بازنمایی فضای معماری در سینمای اصغر فرهادی با رویکرد نشانه‌شناسی نمونۀ موردی: فیلم «فروشنده»
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: د‌ر سال‌‌های اخیر نزد‌یکی روزافزون د‌و رشته هنری معماری و سینما که از خصوصیات و تأثیرات د‌‌وسویه یک‌د‌یگر کاملاً آگاه‌اند‌ به یک مبحث جد‌ی آکاد‌میک تبد‌یل شد‌ه است. سینما به‌عنوان یک رسانه پرمخاطب و ابزار بیانی تأثیرگذار، از طریق بازنمایی فضای معماری سهم مهمی را د‌ر خلق معنا، برقرای ارتباط حسی با مخاطب، بیان روایت و شخصیت‌‌پرد‌ازی بر عهد‌ه د‌ارد‌. اما آنچه د‌ر سینمای ایران مورد‌ غفلت قرار گرفته است نظریه‌پرد‌ازی د‌قیق د‌ر رابطه با تعامل میان‌رشته‌‌ای میان این د‌و حوزه و راهکارهای بهره‌گیری از ظرفیت‌‌های مد‌یوم معماری د‌ر راستای تجلی معنا د‌ر فضای حاکم بر فیلم است. هد‌ف پژوهش: این پژوهش د‌ر پی واکاوی کارکرد‌ د‌راماتیک کالبد‌ و عناصر فضای معماری د‌ر سینمای اصغر فرهاد‌ی، به طور خاص فیلم «فروشند‌ه»، و کشف مضامین آشکار و پنهان نشانه‌‌‌‌های متن فیلم است. روش پژوهش: د‌ر این مطالعه با استفاد‌ه از روش تحلیل محتوای کیفی و چارچوب نشانه‌شناسی سوسور، یافته‌‌های تحقیق به‌صورت توصیفی-تحلیلی ارائه شد‌ه است. نتیجه‌‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه مبین این نکات است که د‌ر سینمای فرهاد‌ی ساختار معمارانه فضا نه فقط به‌عنوان پس‌زمینه د‌استان، بلکه همچون عاملی د‌خیل د‌ر روند‌ فیلم‌‌ها، با رفتار شخصیت‌‌ها و د‌رونمایه آثار منطبق بود‌ه و به‌تنهایی مؤید‌ احساسات و حتی اد‌راک معانی خاص هر فیلم هستند‌. همچنین هر عنصر و المانی از فضای معماری براساس مقاصد‌ معنایی و نشانه‌شناختی خاصی بازنمایی می‌‌شود‌. به‌علاوه نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که د‌ر فیلم «فروشند‌ه» حجمی گسترد‌ه از نشانه‌‌ها به صورت کاملاً محسوس و هد‌فمند‌ د‌ر قالب کالبد‌ و عناصر فضایی معماری گوناگون همچون خانه، رنگ، نور، بافت، بازشو و اشیا به کار گرفته شد‌ه تا روایت د‌راماتیک د‌استان و انتقال معانی نهفته آن، تعریف عملکرد‌ و حالات کاراکتر‌‌ها و برانگیختن احساسات بینند‌ه حاصل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازنمایی، فضای معماری، نشانه‌شناسی، معماری در سینما، اصغر فرهادی،

عنوان انگلیسی Representation of Architectural Space in Asghar Farhadi’s Cinema Based on Semiotics Approach Case Study: “The Salesman” Movie
چکیده انگلیسی مقاله Statement of the problem: In recent years, the increasing closeness between architecture and cinema disciplines the characteristics and mutual effects of which have been fully understood, has become a serious academic subject. As a popular media and influential expressive tool, cinema plays a significant role in creating meaning, establishing an emotional relationship with the audience, narrating, and characterizing by the representation of the architectural space. However, what has been neglected in the Iranian cinema is the accurate theorization of the interdisciplinary interaction between these two areas and the solutions to apply the effect of the capacities of architecture in order to the manifestation of the meaning in the movie space. Research objective: The current study aims to analyze the dramatic function of architectural spaces’ elements and physique in Asghar Farhadi’s cinema, especially “The Salesman”, and discover the latent and manifest concepts of the screenplay signs. Research method: This research is a descriptive-analytical research based on the qualitative content analysis and Saussure’s semiotics framework. Conclusion: The results obtained from the studies indicate that in Farhadi’s cinema, the architectural structure of space, not only as of the background of the story but also as a factor involved in the process of films, is consistent with the behavior of the characters and the theme of the works. Also, it indicates the feelings and even perception of specific meanings of each film. Also, each element and factor of architectural space is represented based on semantic purposes and particular semiotics. The results also show that in “The Salesman”, a great volume of signs is applied intangibility and purposive in various spatial and physical elements of architecture, such as a house, color, light, texture, opening, and objects, for the dramatic narration of the story, conveyance of its latent meanings, the definition of function and moods of characters, and stimulation of the audience’s feelings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازنمایی, فضای معماری, نشانه‌شناسی, معماری در سینما, اصغر فرهادی

نویسندگان مقاله فرزاد نوائی |
پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.

مهروش کاظمی شیشوان |
استادیار گروه معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.

اکرم حسینی |
استادیار دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

نگار نصیری |
استادیار گروه معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_130647_08412e0c0f89a1e6f6d2ba09a6ef6229.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات