این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۰، صفحات ۵۹-۷۸
عنوان فارسی
ادراک تباین صوتی در تجربۀ حرکت در فضاهای بازار تبریز
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: ویژگیهای محیطی فضاهای مختلف شهری، سبب بروز رفتار متفاوت آکوستیکی در آنها میشود. رفتار آکوستیکی مستقیماً بر امواج صوتی اثر گذاشته و سبب میشود حالوهوای شنیداری خاصی در فضا حاکم باشد. بنابراین همجواری فضاهای مختلف با ویژگیهای گوناگون کالبدی و منابع متفاوت صوتی میتواند مناظر صوتی متنوعی را در کنار هم قرار دهد. اختلاف موجود در رفتار آکوستیکی فضاها، که برخاسته از تفاوت در ویژگیهای کالبدی آنهاست، سبب میشود کیفیت صدای شنیدهشده و منظر صوتی آنها نیز متفاوت از هم باشد. لذا گونههای مختلف فضایی مناظر صوتی متفاوتی را ایجاد میکنند که سبب میشود تجربه شنیداری فردی که در امتداد آنها حرکت میکند واجد کیفیت خاصی باشد. هدف پژوهش: پژوهش حاضر در پی روشنکردن تجربه شنیداری فرد در حین حرکت در گونههای مختلف فضایی بازار تبریز است. بدین منظور یک نمونه از سرا، راستهبازار و تیمچه همجوار از بازار تبریز برای مطالعه انتخاب شده است. روش پژوهش: برای روشنشدن کیفیت ادارکی حاصل از تجربه شنیداریای که در اثر حرکت در گونههای فضایی بازار حاصل میشود، ابتدا رفتار آکوستیکی فضاهای مورد مطالعه تبیین میشود. تراز فشار صوت و زمان واخنش دو مؤلفهای هستند که روشنکننده رفتار آکوستیکی سرا، راستهبازار و تیمچه مورد مطالعه هستند. برای روشنشدن نحوه ادراک افراد حاضر از تأثیر رفتار آکوستیکی فضاها در منظر صوتی آنها، ارزیابیهای ذهنی انجام گرفته است. نتیجهگیری: در نهایت با تحلیلی بر یافتههای پژوهش، چنین استنباط میشود که حرکت در امتداد گونههای مختلف فضایی در بازار تبریز سبب بروز کیفیتی ادراکی میشود که میتوان آن را «تباین صوتی» نامید. تباین صوتی کیفیت احساسی و ادراکی حاصل از تجربه شنیداری فرد در حال حرکت در فضاهای مختلف شهری است که وابسته به ویژگیهای خاص کالبدی فضاها، منابع و رویدادهای صوتی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منظر صوتی، تباین صوتی، رفتار آکوستیکی، فضاهای شهری، بازار تبریز،
عنوان انگلیسی
Perception of Sonic Distinction in the Experience of Movement in Spaces of Tabriz Bazaar
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Environmental characteristics of different urban spaces cause different acoustical behavior in them. Acoustical behavior directly affects sound waves and causes a certain auditory atmosphere in space. Thus, when distinct spaces with different physical characteristics and diverse sound sources are contiguous, various soundscapes are created together. The dispute in the acoustical behavior of the spaces, which arises from the difference in their physical characteristics, causes the quality of the sound heard and their soundscapes to be different. Therefore, diverse types of space create different soundscapes that cause the person who moves along them to have an auditory experience with a certain quality. Research objective: The present study seeks to clarify the auditory experience of a person while moving in different spatial types of Tabriz Bazaar. Research method: A sample of Khan, Rasteh-Bazaar and Timcheh of Tabriz Bazaar, where are next to each other, had been selected as cases of the study. In order to clarify the perceptual quality resulting from the auditory experience that is obtained due to the movement in the spatial species of the Bazaar, first, the acoustical behavior of the intended spaces is explained. Sound Pressure Level (SPL) and Reverberation Time (RT) are two components that clarify the acoustical behavior of the studied spaces. Subjective assessments have been performed to clarify how people perceive the effect of the acoustical behavior of spaces on their soundscapes. Conclusion: The findings show that movement along with different spatial types in Tabriz Bazaar, causes a perceptual quality that can be called “Sonic Distinction”. Sonic Distinction is an emotional and perceptual quality of the auditory experience of a person moving in different urban spaces and depends on the specific physical characteristics of the spaces, sources and sound events.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
منظر صوتی, تباین صوتی, رفتار آکوستیکی, فضاهای شهری, بازار تبریز
نویسندگان مقاله
عباس غفاری |
دانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
مرتضی میرغلامی |
دانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
بیتا شفائی |
دکترای شهرسازی اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_125493_614cf012d0d02f13482afb8894746b6e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات