این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۸، شماره ۹۵، صفحات ۵-۱۸
عنوان فارسی
خوانش عوامل مؤثر بر شکلگیری اتمسفر فضایی مساجد معاصر با تکیه بر نظریۀ دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: علیرغم تعاریف متعددی که در محافل دانشگاهی تا کنون از مسجد ارائه شده است، بیشک تعریف مسجد بدون درنظرگرفتن مخاطب آن تعریف کاملی نخواهد بود، زیرا یکی از اصلیترین کارکردهای مساجد ایجاد بستری برای برقراری ارتباط معنوی بین انسان و خالق یکتاست. این ارتباط از ابتداییترین نوع مسجد تا مساجد امروزی بخشی جداییناپذیر از کارکرد مساجد بوده است. از این رو انسان و ادراک او در این فضای مقدس اهمیت فراوانی مییابد. تجربههای اصیلی که در فضاهای انسانساخت شکل میگیرند تجربیاتی هستند که تحت تأثیر عوامل متعددی به وجود آمدهاند؛ تجربیاتی که معماران و پدیدارشناسان به آن اتمسفر میگویند. این پژوهش بهدنبال شناخت عوامل تأثیرگذار بر ادراک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد است.سؤال و هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش «شناخت عوامل تأثیرگذار بر ادراک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد» است و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه عواملی در انتقال اتمسفر فضایی یک مسجد میتوانند تأثیرگذار باشند.روش پژوهش: این پژوهش به روش کیفی انجام شده است. از لحاظ سرشت دادهها، متنی، معنایی و ناساختمند، از لحاظ منطق اندیشیدن، استقرایی و از لحاظ سطح تحلیل، از نوع تفسیری است. راهبرد انتخابی در این پژوهش راهبرد نظریۀ دادهبنیاد و تحلیلها به روش کدگذاری سیستماتیک اشتراوس و کوربین با کمک نرمافزار MaxQDA انجام شده است.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان از این دارند که در ادراک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد، طراح با تدابیری چون بهحداقلرساندن درگیری حواس مخاطب و یا بهکارگیری صحیح نمادها و نشانهها و بهرهمندی از نصوص دینی میتواند تا حدودی (و نه بهصورت قطعی) در راستای شکلدادن به اتمسفر فضایی مسجد دخیل باشد. عواملی چون تجربیات احساسی مخاطب هنگام مواجهه با فضا، جریانهای فکری حاکم، وقایع تاریخی و شرایط جغرافیایی موضوعاتی خارج از کنترل شخص طراح در شکلدادن به اتمسفر فضای مساجد هستند. از این رو عوامل مؤثر بر انتقال اتمسفر فضایی یک مسجد در بخشهایی قابلکنترل و در بخشهایی غیرقابلکنترل هستند. در نتیجه هیچگاه نمیتوان ادعا کرد که معماری بهتنهایی بتواند عامل تأثیرگذاری در انتقال اتمسفر فضای مسجدی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتمسفر، تجربۀ فضایی، مساجد معاصر، ادراک مخاطب،
عنوان انگلیسی
Reading the Effective Factors of Spatial Atmosphere of Contemporary Mosques, Based on Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Despite the many definitions of the mosque that have been offered in academic places so far, Undoubtedly, the definition of a mosque would not be complete without considering its audiences. Because one of the main functions of mosques is to create a platform for spiritual communication between man and God. This connection from the most primitive type of mosque to modern mosques has been an integral part of the function of mosques. Therefore, the audience and his perception are very important in this sacred space. The original experiences that take place in man-made spaces are experiences that have been influenced by a number of factors. Experiences that architects and phenomenologists call “the atmosphere”. This research seeks to identify the factors affecting the audience’s perception of the atmosphere of mosques.Questions and research objectives: The purpose of this study is to “identify the factors affecting the audience’s perception of the atmosphere of mosques” And it tries to answer the question of what factors can be effective in conveying the spatial atmosphere of a mosque.Research method: This research has been done qualitatively. In terms of the nature of the data, is Textual, semantic and unstructured. It is inductive thinking in terms of logic and interpretive in terms of the level of analysis. Strategy of this research is grounded theory and analyzes has been done by systematic coding of Strauss and Corbin with the help of MaxQDA software.Conclusion: Findings of the research show that in the audience’s perception of the atmosphere of the mosque space Architect can plan such as minimizing the conflict of the audience or the correct use of symbols and signs and benefiting from religious texts he or she can be involved to some extent (and not definitively) in shaping the spatial atmosphere of the mosque. Factors such as the audience’s emotional experiences when confronted with space, Ruling currents of thought, Historical events and geographical conditions, there are issues beyond the control of the designer in shaping the atmosphere of the mosques. Therefore, the factors affecting the transmission of the atmosphere of a mosque are in controllable parts and in uncontrollable parts. As a result, it can never be claimed that architecture alone can be an influential factor in conveying the atmosphere of a mosque.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اتمسفر, تجربۀ فضایی, مساجد معاصر, ادراک مخاطب
نویسندگان مقاله
شیده پرتو |
پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
ویدا نوروز برازجانی |
عضو هیئت علمی گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
شروین میرشاهزاده |
عضو هیئت علمی گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_128757_ef80b201a1e8ad990a33429e4c50b781.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات