این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۸، شماره ۹۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۶
عنوان فارسی
تبیین تأثیر اندیشههای نوگرایانه بر فرآیند معماری به سبک مدرن بینالمللی در ایران و ازبکستان
چکیده فارسی مقاله
یانمسئله: در دورۀ پهلوی دوم بعد از خارجشدن معماری تاریخی ایران از گردونۀ رقابت، تمامی عرصه شهرهای کشور در موقعیت نوسازی قرار میگیرند. همچنین در این دوران در ازبکستان نیز تحولات متعددی تحت فرآیندهای مدرنیزاسیون شوروی صورت میگیرند. از اینرو به نظر میرسد معماری سبک مدرن بینالمللی شکلگرفته در ایران و ازبکستان دارای شباهتها و تفاوتهایی باشد.هدفپژوهش: شناخت چگونگی ورود و شکلگیری سبک مدرن بینالمللی و نحوه تأثیرگذاری آن بر شیوههای معماری در کشورهای ایران و ازبکستان است تا به این سؤالات پاسخ داده شود: آیا جریانات فکری، سیاسی و اجتماعی نوگرا در کشورهای ایران و ازبکستان بر فرآیند معماری و ساختمانسازی در این دو کشور و ورود سبک مدرن بینالمللی تأثیرگذار بودهاند؟ معماری سبک بینالمللی در ایران و ازبکستان دارای چه ساختار، ماهیت و وجوه تفاوت و شباهتهایی بوده است؟روش پژوهش: این پژوهش به صورت تطبیقی و با رویکردی کیفی به کمک مطالعات اسنادی و میدانی صورت گرفته است که از روشتحقیق تاریخی-تفسیری در بخش گردآوری مبانی نظری تاریخی و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی در زمینۀ تحلیل آثار معماری استفاده شدهاست. جامعه آماری بناهایی هستند که به سبک معماری مدرن بینالمللی در ایران و ازبکستان در دورۀ پهلوی دوم ساخته شدند و جامعۀ نمونه شامل آن تعداد از بناهایی است که در بازۀ زمانی مشابه (از نظر سال ساخت) قراردارند و از نظر شباهتهای عینی و عملکردی دارای قرابتهای سبکشناسانه هستند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند که مؤلفههای سبک مدرن بینالمللی در هر سه بعد عینی، عملکردی و کالبدی در دو کشور بهصورت مشابه تجلی یافتهاند و ظهور مؤلفههای عینی، نسبت به دو مؤلفۀ دیگر شاخصتر بوده است اما ازبکستان در سالهای (1971-1983 م.) سعی در بازیابی ریشههای تاریخی خود داشته است که نمونۀ بارز دستیابی به سبک ملیگرا را میتوان در تزئینات و طرحهای دوراناسلامی بهکار گرفتهشده در نمای ساختمانهای ساخته شده در این دوران مشاهده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک مدرن بینالمللی، معماری معاصر ایران، معماری معاصر ازبکستان، مدرنیسم شوروی،
عنوان انگلیسی
Revisiting the Influence of Modernism on International Style Architecture in Iran and Uzbekistan
چکیده انگلیسی مقاله
Problem Statement: As the classical Iranian architecture went out of fashion during the Second Pahlavi Era, Iranian cities were poised for renovation. In the same period, the Soviet modernization campaign in Uzbekistan led to major developments in the country. In this light, International Style architecture emerging in the two countries appears to have some similarities and differences.Research Objective: This study aims to discover how the International Style was introduced, developed, and affected the architecture and construction practices in Iran and Uzbekistan to answer the following questions: Have modernist intellectual, political, and social movements in Iran and Uzbekistan influenced architecture and construction and the introduction of the modernist International Style in the two countries? What is the nature and structure of International Style architecture in Iran and Uzbekistan, and what are their similarities and differences?Research Method: The present work is a comparative study and adopts a qualitative approach based on documentary and field studies. Historical–theoretical foundations were gathered by the interpretive historical method, and architectural works were analyzed by a descriptive–analytical approach. The statistical population consists of International Style buildings constructed in Iran and Uzbekistan during the Second Pahlavi Era, and the sample comprises structures belonging to the same period (construction year) that share stylistic physical and functional similarities.Conclusion: The results are suggestive of the objective, functional, and physical manifestation of the modernistic International Style components in both countries, but objective components appear more accentuated. Uzbekistan, however, displayed an attempt to restore its historical roots from 1971 to 1983, which is reflected in the nationalistic style of architecture materialized in the Islamic decorations of the building façades dating back to this period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سبک مدرن بینالمللی, معماری معاصر ایران, معماری معاصر ازبکستان, مدرنیسم شوروی
نویسندگان مقاله
نازنین اسلامی |
پژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
فریبا البرزی |
استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
حسین سلطان زاده |
دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_126829_f8a9fffb3c760820cca5f84471588443.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات