این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۹۲، صفحات ۵۱-۶۲
عنوان فارسی
سامانبندیهای تجسمی در نگاره شهادت حضرت زکریا (ع) قصص الانبیا
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: قصص الانبیا، قصههای نقلشده از حوادث زندگی پیامبران است. برخی از نگارشهای این کتاب مزین به تصویرسازی و نگارگری بهمنظور نمایانکردن هرچه بیشتر مفاهیم بیانشده در آن است. مشهورترین نسخۀ خطی قصص الانبیا نسخۀ خطی موزۀ توپکاپی است و یکی از شاخصترین این قصص، که در کتاب مذکور نگارگری شده است، روایت شهادت حضرت زکریا (ع) است. نگارگر در این اثر سعی در تجسم مظلومیت زکریا در برابرکفرگویی ابلیس و حمایت الهی از او دارد.هدف پژوهش: بررسی سامانبندی تجسمی براساس سه ویژگی عناصر بصری (خط، رنگ، بافت، فرم)، ترکیببندی (مارپیچ طلایی، مربع شاخص، مستطیل طلایی و خطوط رهنمونگر) و نمادپردازی از سه منظر شخصیت، رویداد و گفتوگو در این نگاره است. برای دستیابی به این هدف ابتدا الگوی ارتباط بین پارامترهای تشکیلدهندۀ این سه ویژگیِ سامانبندی تبیین میشود.روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.نتیجهگیری: شخصیتها در این نگاره به دو ساحت روایت کتاب و درخت، که پناهدهندۀ زکریا از هجوم ابلیسیان است، وفادار باقی میمانند. ترکیببندی دوّار، القای جایگاه درخت با بهکارگرفتن ترکیببندی مثلثی عناصر بهنحوی که رأس مثلث بر درخت تأکید داشته باشد، القای آرامش و ثبات با بهکارگرفتن عناصر در مستطیل طلایی، قرینگی فرمهای انسانی، استفاده از خطوط رهنمونگر عمودی برای جایگیری عناصر، استفاده از مستطیلهای 2√ و 3√ برای چینش کتیبه و نگاره در کنار یکدیگر، تداعی بافتی آرام، کمتنوع و معناگرا بودن بهواسطۀ نحوۀ بهکارگیری عناصر بصری نقطه و خط و در نهایت چیدمان ساختار حلزونی پادساعتگرد و ساعتگرد عناصر از مهمترین نکات قابل شناسایی در سامانبندی این اثر هستند. همچنین بهکارگیری لاجوردی یکنواخت در پسزمینه، فضای اندوه و وهم، زرد درخشان در لباس ابلیس، تأکید بر شخصیت او و نارنجی در لباس نقال سبب چرخش رنگها در ترکیببندی اثر بوده است. در مجموع، اثر با رنگهای تخت و درخشان و بدون سایه ترسیم شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهادت زکریا (ع)، قصص الانبیا، سامانبندی، نگارگری،
عنوان انگلیسی
The Visual Arrangements of Prophet Zechariah Martyrdom Miniature in Qisas Al-Anbiya
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: “Qisas Al-Anbiya” is a set of stories derived from the events of the lives of the prophets. Some of the writings in this book are decorated with miniatures and figures to show the concepts expressed more clearly. The most famous manuscript of the “Qisas Al-Anbiya” is the manuscript available at Topkapi Palace Museum, and one of the most significant of these stories, illustrated in the book, is the account of the martyrdom of Prophet Zechariah. In this work of art, the painter tried to visualize Zechariahs’ being oppressed against Iblis’s blasphemy and shows the divine support of him. Research objective: the purpose of the present study is to examine the visual arrangement based on three characteristics of visual elements (line, color, texture, and form), composition (golden spiral, index square, golden rectangle, and guidelines) and symbolism from three perspectives of personality, event, and dialogue in this miniature. To achieve this goal, first, the pattern of communication between the parameters of these three mentioned features of the arrangement are explained.Research method: The present study was performed through descriptive-analytical method.Conclusion: In this miniature, the characters remain faithful to the two fields of narration of the book and the tree which shelter Zechariah from the Iblis’s onslaught. Rotating composition, inducing the position of the tree by using the triangular composition of the elements in such a way that the top of the triangle emphasizes the tree, inducing the sense of peacefulness and stability by using the elements in the golden rectangle, symmetry of human forms, using vertical guidelines to replace the elements, the use of rectangles √ 2 and √ 3 to arrange the inscriptions and miniatures side by side, the association of peacefulness, low-diversity and semantic texture due to the use of visual elements of point and line and finally the arrangement of the spiral structure of the clockwise and counterclockwise elements are the most important points in the arrangement of this work of art. Besides, the use of monotonous azure in the background, the atmosphere of sadness and illusion, the bright yellow in the Iblis’s dress, the emphasis on his character and the use of orange color in the narrator’s dress have caused the colors to rotate in the composition of this work of art. In general, the work is painted with flat and bright colors, without shadows.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهادت زکریا (ع), قصص الانبیا, سامانبندی, نگارگری
نویسندگان مقاله
آرمیتا سعادتمند |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
سید علی مجابی |
استادیار گروه هنر، دانشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_119775_aa43871c240fc58a5d226d1e5c6b5c54.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات