این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۹۲، صفحات ۷۵-۸۸
عنوان فارسی
مدیریت راهبردی گردشگری شهر تهران؛ چالشها و فرصتها
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: امروزه گردشگری، بهعنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار، فرصتهای زیادی را در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها به وجود آورده است. شهر تهران نیز با داشتن جاذبههای متعدد و متنوعِ گردشگری ظرفیت بالایی در این زمینه دارد که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو مسئله این مقاله شناخت فرصتها و محدودیتها و ارائه راهبردهای توسعه گردشگری شهر تهران است.هدف پژوهش: مقالۀ حاضر در پی آن است که راهبردهایی برای توسعه گردشگری شهر تهران ارائه کند.روش پژوهش: این پژوهش بر روش توصیفی-تحلیلی مبتنی است. گردآوری دادهها به روش کتابخانهای- اسنادی و مصاحبه انجام گرفته و در تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون و نیز مدل SWOT استفاده شده است. جامعه آماریِ تحقیق متخصصان و صاحبنظران حوزه گردشگری شهر تهران و مدیران سازمانها و نهادهای متولی گردشگری شهری تهران را شامل میشود. حجم نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری تحقیق بوده و با 35 نفر از متخصصان و صاحبنظران مصاحبه شده است.نتیجهگیری: تحلیل یافتههای این تحقیق نشان میدهد که برای توسعه گردشگری شهری در تهران باید جوانب مختلفی مورد دقت و توجه قرار گیرد؛ مهمترین راهبردها و پیشنهادهای ارائهشده در این مقاله به شرح ذیل است: تقویت عزم و اراده توسعه گردشگری در میان مردم و مسئولین، ملاحظه گردشگری با تفکر شبکهای، تشکیل سیستم مدیریت یکپارچه مقصد، تقویت بازاریابی گردشگری و ارائه و ترویج تصویری مثبت از تهران، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر، ظرفیت رویدادسازی در شهر تهران، و برندسازی برای تهران در حوزه گردشگری.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت گردشگری شهری، گردشگری شهری، شهر تهران، مدل سوات،
عنوان انگلیسی
Strategic Tourism Management of Tehran; Challenges and Opportunities
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Today, tourism is one of the most important industries contributing to sustainable development. This industry has created great cultural, social, and economic opportunities for metropolises. Abundant and diverse tourist attractions of Tehran have created a great capacity for this city in terms of tourism. However, this issue has been less investigated so far. Therefore, this study attempts to examine the opportunities and limitations of tourism development in Tehran. It also presents tourism development strategies for Tehran.Research objective: This study seeks to provide strategies for the tourism development of Tehran.Research method: This research is descriptive-analytical. Data for this bibliographical research were collected through relevant literature, documents, and interviews. Data were analyzed using content analysis based on the SWOT model. The subjects of the research were experts of tourism, managers, and experts of organizations and institutions in charge of urban tourism in Tehran. The sample was selected through purposive sampling. The sampling procedure was stopped when the theoretical saturation was achieved. A total of 35 experts were interviewed.Conclusion: Findings of this study show that developing urban tourism in Tehran requires considering different aspects. The most important strategies and suggestions presented in this article are as follows: Strengthening the will power of people and authorities for tourism development, thinking of tourism as networks, forming an integrated destination management system, improving tourism marketing, presenting and promoting a positive image of Tehran, fostering the culture of tourist hospitability and retention, increasing event capacity, and branding Tehran in tourism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت گردشگری شهری, گردشگری شهری, شهر تهران, مدل سوات
نویسندگان مقاله
روح اله شکوهی بیدهندی |
دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
فاطمه عزیز آبادی فراهانی |
دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
محمد حسن طالبیان |
دکتری معماری با گرایش مدیریت میراث فرهنگی، عضو هیئت علمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تهران، ایران.
محمد باقر قالیباف |
دکتری جغرافیای انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ایران.
سید رضا صالحی امیری |
دکتری مدیریت دولتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_114715_aaa18b7476568ace92ded859b4487870.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات