این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۹۰، صفحات ۱۹-۳۴
عنوان فارسی
تأثیر فضاهای معماری در فیلمهای اکسپرسیونیستی ایران مطالعۀ تطبیقی با سینمای اکسپرسیونیست آلمان
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: سینما و معماری بهعنوان دو مقولۀ متناظر که از زمان حیات سینما مدام بر یکدیگر تأثیرات دوسویه داشتهاند شناخته میشوند. در قرن اخیر تأثیرات کالبد معماری بر سینمای جهان مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرارگرفته است. از آنجا که سینمای ایران جزو سینماهای صاحب سبک در جهان بهشمار میآید، طبیعتاً تأثیرپذیری این سینما از فضاهای معماری میتواند ضرورت مطالعه در این زمینه را نشان دهد. شاید شاخصترین سبکی که تأثیرات معماری آن در سینما فرمی جدانشدنی را آفرید، تأثیر معماری اکسپرسیونیست بر سینمای بین دو جنگ جهانی بود؛ جایی که معماری و سینما بیاندازه به یکدیگر نزدیک میشوند. اکسپرسیونیست بهعنوان یکی از جلوههای قرن بیستم در سینمای ایران نیز بروز داشته است. چه در فیلمهای همدورۀ اکسپرسیونیست آلمان و چه در دهههای اخیر، اما فقدان پژوهش در این زمینه سبب ناشناختهماندن تأثیرات این نوع معماری بر فیلمهای اکسپرسیونیستی ایران شده است.هدف پژوهش: در این پژوهش، هدف بررسی سینمای اکسپرسیونیستی ایرانی در دورۀ معاصر و نحوۀ تأثیرپذیری فیلمها از فضاهای معماری است.روش پژوهش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوایی انجامگرفته است. در این گذر، ابتدا به شناخت اکسپرسیونیست و مفاهیم آن در معماری و سینما پرداخته میشود سپس با بررسی نمونهها و تحلیل محتوا، نقش فضاهای معماری در سینمای اکپرسیونیست ایران مورد بررسی قرار میگیرد.نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد که تأثیر فضاهای معماری در فیلمهای اکسپرسیونیستی در فیلم «شبنشینی در جهنم» به علت دکورسازی عظیم آن و وفادار ماندن به ارکان اکسپرسیونیست، ارجاعات ملموس و قابل درکی (از نظر بصری) به فضاهای معماری دارد. برخلاف نمونههای دیگر که اثرات کالبدی فضاهای معماری تا حد مینیمالی کاهش پیداکرده است، اما همچنان دیگر عوامل نظیر سایه و نور مورد توجه قرارگرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضاهای معماری، فیلم اکسپرسیونیست، سینمای ایران، معماری و سینما،
عنوان انگلیسی
The Impact of Architectural Spaces on Iranian Expressionist Films A Comparative Study with German Expressionist Cinema
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Cinema and architecture are regarded as two corresponding categories that have had a mutual impact on each other since the life of cinema. In the last century, the impact of architecture on cinema has been reviewed. Since Iranian cinema is considered as one of the most effective stylish ones, the impact that it has had on the architectural spaces can naturally make it necessary to study in this field. Perhaps the most prominent style that influenced architectural form in cinema was the influence of expressionist architecture on cinema between the two world wars, where architecture and cinema are immensely close together. Expressionist, as one of the manifestations of the 20th century, has also appeared in Iranian cinema during decades, however, the lack of research in this area has left the impact of this type of architecture on Iranian expressionist films unknown.Research objective: The aim of this study is to investigate Iranian expressionist cinema in the contemporary period and how films are influenced by architectural spaces.Research method: This study was a qualitative study with comparative study and content analysis. In this passage, the expressionist concept and its concepts in architecture and cinema are discussed first, then by examining the examples and content analysis, the role of architectural spaces in Iranian expressionist cinema is examined.Conclusion: The results show that the influence of architectural spaces on expressionist films in “A Party in Hell” has a tangible and intuitive reference to architectural spaces due to its massive decoration and adherence to expressionist pillars. Unlike other examples where these expressionist films have reduced the physical effects of architectural spaces to a minimal extent, other elements such as shadows and light have also been taken into consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فضاهای معماری, فیلم اکسپرسیونیست, سینمای ایران, معماری و سینما
نویسندگان مقاله
محمدتقی راسفیجانی |
پژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران.
ابوالفضل کربلایی حسینی غیاثوند |
دکتری تخصصی معماری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_118419_9842ca1805a012820a2699ba877f2650.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات