این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۷، شماره ۸۹، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی چالش اصالت اثر و محیط پیرامون آن در موزه‌های فضای باز (موزۀ میراث روستایی گیلان)
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: امروزه جایگاه و ارزش‌های معماری و زیستگاه‌های بومی و حفاظت از آنها، بیش از پیش اهمیت یافته و به همین دلیل، ایدۀ ایجاد موزه‌های فضای باز در حال گسترش است. با وجود تنوع موضوعی، این موزه‌ها در یک نقطه اشتراک دارند و آن، انتقال سازه‌ها از مکان اصلی به موزه است. در این پژوهش چگونگی حفاظت از ارزش‌های پنهانی چون اصالت، در هنگام انتقال از مکان اولیه به موزۀ فضای باز، به عنوان مسئلۀ اصلی بیان شده است و پاسخ به این پرسش که از نظر اصول حفاظت معماری، واچینی و جابه‌جایی اجزای خانه‌ها از محل اصلی و دوباره‌چینی آن در فضای جدید و موزه، چه تغییراتی در اصالت اثر و محیط پیرامون آن به وجود می‌آورد، به عنوان سؤال اصلی مطرح است. هدف پژوهش: هدف پژوهش، بررسی اصالت اثر در موزه‌های فضای باز و تأثیر محیط پیرامون بر اصالت روح اثر است. روش پژوهش: این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار اسنادی و میدانی و تجربیات حاصل از پروژۀ موزۀ میراث روستایی گیلان انجام شده و با توجه به اهمیت موضوع، مقاله‌ای بنیادی- کاربردی است. نتیجه‌گیری: دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که اگرچه با جداسازی یک اثر معماری از اقلیم اصلی خود، اصالت روح اثر و محیط پیرامون آن مخدوش می‌شود، اما براساس جامع‌نگری برآمده از رویکرد نظریۀ اصالت وجود، تداوم حرکت وجودی یکپارچۀ اثر به سمت کمال تعقیب می‌شود و امکاناتی جهت حفظ و نجات کالبد اثر در مکانی دیگر و مجالی برای آشنایی مردم با معماری، آداب و رسوم و دانش نانوشتۀ معماری و اطلاعات مادی و معنوی آن ایجاد می‌شود و بدین‌ترتیب تغییر مواد و مصالح و حتی تغییر کاربری و بستر مکانی اثر را توجیه می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موزۀ فضای باز، موزۀ میراث روستایی، جابه‌جایی سازه، اصالت اثر، اصالت محیط پیرامون،

عنوان انگلیسی The Challenge of the Authenticity of the Work and the Environment Around it in Open-air Museums (Guilan Rural Heritage Museum)
چکیده انگلیسی مقاله Problem Statement: Today, the status and values of architecture and indigenous habitats and their conservation have become increasingly important, and for this reason, the idea of creating open-air museums is expanding. Despite the variety of topics, these museums have one thing in common, and that is the transfer of structures from the original location to the museum. This study is concerned with the main problem as the manner of conserving hidden values such as authenticity when moving the piece from the original location to the open-air museum. Also, with what changes would be made in the authenticity of the work and the environment around it, in terms of principles of architectural conservation, by dismantling and transportation of house components from the original location and reconstructing them in the new space and the museum?Research objective: The study aims to investigate the authenticity of the works in open-air museums and the impact of the surrounding environment on the authenticity of their spirit.Research method: This article uses a descriptive-analytical method with documentary and field tools, and experiences obtained from the project of Guilan Rural Heritage Museum. Considering the importance of the subject, this is a fundamental-applied article.Conclusion: The study found that although by separating an architectural work from its original climate and environment, the authenticity of the work’s spirit and the surrounding environment is distorted, but based on the comprehensive view of the theory of the authenticity of existence (Existentialism), the continuity of the integrated existential movement of the work towards perfection is still sought after. Also, the creation of facilities to preserve and save the body of the work in another place, providing the opportunity for people to get acquainted with architecture, customs and unwritten knowledge of architecture, and its material and spiritual information, thus justifies the change of materials and even the change of use and spatial context of the work.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موزۀ فضای باز, موزۀ میراث روستایی, جابه‌جایی سازه, اصالت اثر, اصالت محیط پیرامون

نویسندگان مقاله مژگان خاکبان |
پژوهشگر دکتری مرمت اشیاء، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.

بهنام پدرام |
دانشیار گروه مرمت بنا، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.

سید محمد امین امامی |
دانشیار گروه مرمت اشیاء، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_101788_3d4101d99b621e9989c9617fff5fbae5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات