این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۸۸، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
دلایل گرایش به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی و گریز از نمایش جنبههای شاهانه در دیوارنگارههای سغدی
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: تمدن سغد در مسیر جادۀ ابریشم قرار داشت و یکی از مهمترین مناطق جادۀ ابریشم به شمار میآمد. این موقعیت جغرافیایی منتج به آمیختگی فرهنگی قابل توجهی در فرهنگ و هنر این ناحیه شد؛ به گونهای که تأثیرات هندی، آسیای شرقی و نیز تأثیرات ایرانی و... در آن قابل مشاهده است. اما در این میان، شاید بتوان تأثیرات ایران ساسانی را دارای اهمیت بیشتری دانست؛ چرا که سغدیان در هنر خود بیشترین تأثیر را از ساسانیان پذیرفتند، لکن در این تأثیرپذیری تنها به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی بسنده کرده و روح شاهانه هنر ساسانی را در آثار خود بازتاب ندادند؛ این امر بهخصوص در دیوارنگارههای سغدی نمود بیشتری داشته است.پرسش پژوهش: چه دلایلی موجب بازنمایی جنبههای صوری و گریز از نمایش جنبههای شاهانۀ هنر ساسانی در دیوارنگارههای سغدی شده است؟هدف پژوهش: شناخت دلایل تأثیرپذیری گزینشی سغدیان از جنبههای بهخصوصی از هنر ساسانی هدف اصلی در پژوهش حاضر به شمار میآید.روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی به شمار میآید و به روش تاریخی و نیز توصیفی-تحلیلی انجام شده و اطلاعات مورد نیاز آن به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری شده است. نتیجهگیری: جامعۀ سغدی در بستر ساختار اجتماعی و سیاسی ناشی از یک شهرنشینی تکاملیافته فرصت رشد را برای تمامی افراد جامعه فراهم میآورد. به جهت وجود چنین ساختاری بود که ثروت ناشی از قرارگیری سغد در مسیر جادۀ ابریشم توانست رفاه قابل ملاحظهای برای مردم این ناحیه پدید آورد و به غیر از پادشاه، ثروتمندان دیگری نیز از دل مردم شکل گرفتند. همین امر به رونق داستانها با مضامین حماسی، اسطورهای، روزمره و... انجامید و در دیوارنگارههای سغدی به جای فردمحوری و نمایش پادشاه به عنوان قدرت مطلق، داستانهایی تصویر شد که تمامی مردم سغد میتوانستند قهرمان آن باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر سغدی، دیوارنگاری سغدی، هنر ساسانی، هنر ایران،
عنوان انگلیسی
A Study of the Reasons for Representation of the Visual Elements of Sasanian Art and the Avoidance of the Impression of Royal Art in the Sogadian Mural
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: The Sogadian civilization was on the Silk Road route and was one of the most significant areas of the Silk Road. This geographical location resulted in significant cultural intertwining in the art and culture of the area. The influence of Indian, East Asian and Iranian culture on art are visible. But in the meantime, the influence of Sassanian from Iran may be stronger as the Sogadians received the most influence from the Sassanian in their art. But in this impression, they merely confined themselves to the representation of the Visual Elements of Sasanian art and did not reflect the spirit of royal art in their works. This is especially evident in the Sogadian murals.Research question: What are the reasons for the unique representation of the Visual Elements of Sasanian art and not to reflect the spirit of royal in Sogadian art murals?Research objective: Identifying the reasonsfor Sogdian selective influence on some specific aspects of Sassanid art, is the main objective of the present study.Research method: This research is a qualitative one and it is conducted in historical methods as well as the descriptive-analytical study and the required data was collected through a library method.Conclusion: Sogadian society provided the opportunity for growth for all individuals within the context of the social and political structure of developed urbanization. Due to having such a structure, the money made by being located on the Silk Road route provided considerable prosperity to the people of the area and besides the king, other rich people were formed in the hearts of the population. The same story flourished with epic, mythical, everyday themes, and in Sogadian murals depicting stories that all Sogadian people could be heroes, rather than the central persona and the king’s display of absolute power.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنر سغدی, دیوارنگاری سغدی, هنر ساسانی, هنر ایران
نویسندگان مقاله
سارا رجبی |
کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، پژوهشگر هنر اسلامی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
حسین شجاعی قادیکلائی |
پژوهشگر دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_111105_e45f3dedb0501665f759ec3d454abbd2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات