این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۸۷، صفحات ۷۱-۸۶
عنوان فارسی
تبیین جایگاه کالبد در ادراک حس مکان با تأکید بر نظریات پدیدارشناسان نمونه موردی: پیادهراه لاله مشهد
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: مسیر ادراک انسان در محیط همواره از طریق ارتباط حواس پنجگانه با عوامل کالبدی فضای معماری بوده است. فرایند ادراک که به وسیلۀ دریافت اطلاعات محیط از طریق حواس آدمی و سپس تحلیل آن در ذهن اتفاق میافتد، پس از شناخت منجر به ایجاد حس در انسان میشود. مهمترین احساس بین انسان و مکان به اصطلاح حس مکان نامیده میشود. به دلیل اهمیت افراطی به مسایل عینی و عملکردی در دوره مدرن، در دهه 60 میلادی توجه نظریهپردازان موضوع حس مکان، بیشتر به عوامل انسانی و معنایی معطوف شد و موضوعات کالبدی سازنده حس مکان که سهل و ممتنع به نظر میرسید، کمتر به صورت مستقیم مورد بحث قرار گرفت. لذا جایگاه عوامل کالبدی به واسطۀ گریزناپذیربودن امر کالبد در معماری، اگرچه در نگاه اول واضح مینماید، اما با درنظرگرفتن روند ادراک به عنوان حلقۀ اتصال انسان به محیط، نیازمند نگاه تازهای به موضوع است. هدف پژوهش: تبیین جایگاه عوامل کالبدی در روند ادراک انسان از حس مکان است. به دلیل رویکرد کالبدی در این پژوهش، از نظریات پدیدارشناسان استفاده شده و پس از دستهبندی مفاهیم، عوامل کالبدی در سه حوزۀ عملکردی، معنایی و زیباشناسانه جایگرفتهاند. روش تحقیق: در مرحلۀ اول در قالب مطالعات اسنادی و کتابخانهای، سپس مطالعات میدانی در محیط به صورت مشاهده اکتشافی و در نهایت با روش مصاحبه با نمونهگیری هدفمند انجامگرفت.نتیجهگیری: نمونه موردی یکی از پیادهراههای شهر مشهد است. پس از تحلیل و جمعبندی با تحلیل فرایند ادراک، این نتیجه به دست آمد که عوامل کالبدی از طریق ادراکات اولیه بیشترین تأثیر را بر حس رضایتمندی از مکان داشته و ادراکات ثانویه که به مرور زمان حاصلمیشوند، بیشترین اثر را بر حس تعلق به مکان میگذارند. روش تحلیل مصاحبهها به صورت تحلیل محتوای کیفی و تماتیک و کدگذاری باز و محوری، با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا (maxqda) نسخۀ دوازده صورت گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل کالبدی، حس مکان، پدیدارشناسی، ادراک، رضایتمندی از مکان،
عنوان انگلیسی
Explanation of the Role of Physical Factors in the Perception of the Sense of Place with an Emphasis on the Theories of Phenomenologists A Case Study of Laleh Sidewalk in Mashhad/ Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: The path of human perception in the environment has always been through the connection of the human five senses with the physical factors in an architectural space. The process of perception by receiving environmental information through the human senses and then analyzing it in the mind that occurs after cognition leads to the creation of a sense in man. The most important feeling between man and place is called the sense of place. Due to the issue of the sense of place in the ‘60s and the importance of objective and functional issues in the modern era, the attention of theorists turned more to the human and semantic factors. Moreover, the physical themes that make up a sense of place and seem to be easy to avoid were less directly discussed. The position of physical factors, due to the inevitability of the physical elements in architecture, is clear, but given the process of perception as the link between man and the environment, a new perspective can be taken.Research objective: The research aims to explain the position of physical factors in the process of human perception of the sense of place. Research method: Due to the physical approach in this study, the phenomenologists’ theories were used. Besides, after classifying the concepts, the physical factors were placed in three functional, semantic, and aesthetic fields. In the first stage, the data were collected by the form of documentary and library studies and then field studies in the environment as exploratory observation and finally through interviews with targeted sampling.Conclusion: The case study is one of the sidewalks of Mashhad, Iran; after analyzing and summarizing the analysis of the perception process, it was concluded that physical factors through initial perceptions have the greatest impact on feelings about the place on the sense of satisfaction and secondary perceptions that are achieved over time affect the sense of place. The method of analyzing the interviews is in the form of qualitative and thematic content analysis and open and central coding using the Maxqda software analysis (Version 12).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عوامل کالبدی, حس مکان, پدیدارشناسی, ادراک, رضایتمندی از مکان
نویسندگان مقاله
عاطفه سریری |
پژوهشگر دکتری معماری. گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
خسرو افضلیان |
استادیار گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
مهدی شیبانی |
استاد گروه معماری منظر، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
هادی سروری |
استادیار گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_111686_6e946a5875798b3056b72d0ae7c12a64.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات