این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حسابداری و حسابرسی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۱۰۹-۱۳۰

عنوان فارسی بررسی قابلیت فهم استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از روش کلوز؛ مقایسه بین گروه‌های مختلف استفاده‌کنندگان
چکیده فارسی مقاله چنانچه استانداردهای حسابداری بخش عمومی تدوین شده توسط مراجع سیاست­گذار در حسابداری از قابلیت درک و خوانایی لازم برخوردار نباشد، به­کارگیری آن­ها نیز توسط گروه­های گوناگون استفاده­کننده با مشکل و تناقض مواجه خواهد بود. در این بین، اندازه­گیری خوانایی متون یکی از ابزارهایی است که به سنجش درجه پیچیدگی یا دشواری زبانی متن می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به شیوه تحلیل محتوا انجام می‌شود. روش­های اصلی مورد استفاده، شاخص خوانایی فلش و شاخص کلوز هستند که به­منظور دستیابی به پاسخ سؤالات، به­کار گرفته شده‌اند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان، مدرسان حسابداری، حسابداران و حسابرسان فعال که نمونه مورد بررسی، با توجه به فرمول کوکران در سطح خطای پنج درصد، 384 نفر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد، استاندارد حسابداری شماره هفت (دارایی­های نامشهود) با سطح خوانایی 211/28 در دشوارترین سطح و استاندارد حسابداری شماره سیزده (آثار تغییر در نرخ تبدیل ارز) با سطح خوانایی 267/51 در پایین‌ترین سطح (قدری دشوار) قرار دارد. همچنین طبق روش فلش، تمامی استانداردهای حسابداری نتایج بررسی­های صورت گرفته نشان دادند که حسابرسان و مدرسان دارای سطوح بالاتر درک خوانایی از متون استانداردها بوده­اند و حسابداران و دانشجویان، درک پایین­تری از خوانایی متون استانداردها داشته­اند. همچنین، حسابرسان دارای درک مناسبی از متون استانداردها هستند و برای درک خوانایی استاندارد، برای آنان تفاوتی بین ساده­ترین و دشوارترین استاندارد وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استانداردهای حسابداری بخش عمومی، قابلیت فهم، اندازه‌گیری خوانایی، شاخص فلش، شاخص کلوز،

عنوان انگلیسی Investigating the Understandability of Public Sector Accounting Standards; Compare Different Groups
چکیده انگلیسی مقاله If the public sector accounting standards established by policy makers in accounting do not have the necessary intelligibility and readability, their application by various user groups will be difficult and inconsistent. In the meantime, measuring readability of texts is one of the tools used to measure the degree of complexity or difficulty of a text. The study is applied type in terms of goal and the research type is content analysis. Main method used, Flesch readabilitity index and close index that were used to obtain answers to the questions. The statistical population consists of all active students, accounting instructors, accountants and auditors; according to Cochran’s formula at 5% error level, the sample size is set at 384.The result showed that accounting standard No, 7 (intangible assets) with readability level of 28/211 is the most difficult level and accounting standard No, 13 (effects of changes in exchange rates) with readability level of 51/267 is a little difficult. Also according to the Flesch method of all accounting standards, the results of studies showed that auditors and instructors have higher levels of readabilitity comprehension of standards texts and accountants and students have lower levels of readabilitity comprehension of standards texts. Understanding the readabilitity of a standard for them. There is on difference between the simplest and the most difficult standard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استانداردهای حسابداری بخش عمومی, قابلیت فهم, اندازه‌گیری خوانایی, شاخص فلش, شاخص کلوز

نویسندگان مقاله مختار کیوان‌فر |
گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

آزیتا جهانشاد |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز


نشانی اینترنتی https://www.iaaaar.com/article_145051_94bfa1947f25fd2a89989a5d82174e6c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات