این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات حسابداری و حسابرسی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۶۱-۸۰
عنوان فارسی
نقش میانجی شفافیت اطلاعاتی در کاهش فساد اقتصادی در فضای تجارت الکترونیک کشور
چکیده فارسی مقاله
استراتژیهای ضد فساد زمانی مؤثر هستند که شفافیت اطلاعاتی را ارتقا بخشند. یکی از این استراتژیها، الکترونیکی شدن امور و کسبوکار از طریق فضای الکترونیک است که درنهایت جایگزین تصمیمها و معاملات غیرشفاف خواهد شد. ازاینرو هدف این تحقیق، مدلسازی ارتباط میان تجارت الکترونیک، شفافیت اطلاعاتی و کاهش فساد اقتصادی با بکارگیری رویکرد ترکیبی است. در بخش کیفی تحقیق، با نظرخواهی از 21 نفر از خبرگان حوزه تجارت الکترونیک و فساد اقتصادی و با استفاده از پرسشنامه باز، مبتنی بر مبانی نظری، مدل مفهومی تحقیق طراحیشده است. در مرحله تحقیق کمی نیز از طریق نمونه آماری متشکل از 298 نفر کاربر فعال در فضای تجارت الکترونیک کشور، مدل طراحیشده با رویکرد حداقل مربعات معمولی (OLS) مورد آزمون قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد تجارت الکترونیک بهصورت مستقیم بر کاهش فساد اقتصادی تأثیر معناداری ندارد؛ بلکه با توجه به معناداری متغیر میانجی شفافیت اطلاعاتی، موجب کاهش فساد اقتصادی از طریق تأثیر بر شفافیت اطلاعاتی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شفافیت اطلاعاتی، تحقیق ترکیبی، تجارت الکترونیک، فساد اقتصادی طبقه بندی JEL C13، M15،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Information Transparency in Reducing Economic Corruption in the Country's e-commerce Environment
چکیده انگلیسی مقاله
Anti-corruption strategies are effective when they promote information transparency. One of these strategies is business through electronic space, which will eventually replace non-transparent decisions and transactions. Therefore, the purpose of this study is modeling the relationship between e-commerce, information transparency and reduces corruption with a combined approach. In the qualitative section of the research, a conceptual model of research has been designed by consulting 21 experts in the field of e-commerce and economic corruption and using an open questionnaire based on theoretical foundations. In the quantitative research stage, through a statistical sample consisting of 298 active users in the e-commerce space of the country, the designed model with the ordinary least squares approach has been tested. The results show that e-commerce does not have a significant direct effect on reducing corruption. Rather, due to the significance of the information transparency mediator variable, it reduces economic corruption by affecting information transparency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شفافیت اطلاعاتی, تحقیق ترکیبی, تجارت الکترونیک, فساد اقتصادی طبقه بندی JEL C13, M15
نویسندگان مقاله
کاظم پالیزدار |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
ابراهیم چیرانی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
سید مظفر میربرگکار |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
شاهرودی کامبیز |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
نشانی اینترنتی
https://www.iaaaar.com/article_131570_82c10a96f5a22d534b95207345ccd163.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات