این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات منابع آب ایران، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۸۲-۳۰۱

عنوان فارسی ارزیابی خسارات وسایل نقلیه در سیلاب در مناطق شهری (مطالعه موردی : شیراز)
چکیده فارسی مقاله وقوع تغییرات اقلیمی در سطح جهان، احتمال وقوع سیل­‌های ناگهانی در سطح شهر­ها را افزایش می‌دهد که خسارات زیادی به جان و مال مردم وارد می‌کند. در این مقاله به تحلیل و محاسبه خسارات وارده به وسایل نقلیه در سیلاب و در مطالعه موردی به سیل دروازه قرآن شیراز پرداخته‌ شده است. ابتدا شبیه‌سازی یک‌بعدی و دوبعدی سیل مذکور با استفاده از مدل PCSWMM انجام و مقادیر عمق و سرعت حداکثر در محدوده پارکینگ مجاور استخر تجمع آب به ترتیب m 1/18 و m/s 3/27 برآورد شد. دراین مطالعه منحنی ارائه‌شده در AR & R (2011) به کمک شاخص هیدرودینامیکی سیلاب که حاصل‌ضرب سرعت در عمق سیلاب تعریف گردید، ارزیابی و درنهایت اصلاح و تا عمق یک متر بسط داده شد و از آن برای تعیین وضعیت پایداری و ناپایداری خودروهای سواری در سیلاب استفاده به عمل آمد. برای تعیین خسارت از منحنی عمق- خسارت HAZUS-MH استفاده شد. در مدل‌های خسارت موجود مقدار خسارت صرفاً با درنظر گرفتن عمق آب ارائه‌ می‌شود درصورتی‌که سیل دارای متغیر مهم سرعت نیز هست. در این تحقیق با تلفیق دو منحنی AR & R (2011) اصلاح‌شده و HAZUS-MH به کمک فصل مشترک آن‌ها یعنی عمق و زون بندی سطح زیر نمودار AR & R (2011) اصلاح‌شده، مقادیر خسارت در محدوده‌های متفاوتی از عمق و سرعت تعیین شد. پس‌ازآن با تولید نقشه توزیعی ریسک سیل بیشترین مقدار خسارت خودروهای سواری 5/12 درصد برآورد گردید. درنهایت با درنظر گرفتن پراید 131 به‌عنوان خودرو شاخص، میزان خسارت کل برحسب قیمت روز معادل 16 میلیارد ریال به دست آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیل، خسارت خودرو، شاخص هیدرودینامیکی پایداری، PCSWMM،

عنوان انگلیسی Assessing Vehicle Damage in Floods in Urban Areas (Case Study: Shiraz Flood)
چکیده انگلیسی مقاله The occurrence of climate change around the world increases the probability of flash floods in cities, which cause great damage to lives and properties. In this paper, the damages caused to the vehicles in the flood were analyzed and damages of the Shiraz Darwazeh-Quran flood were focused as a case study. First, a 1D/2D simulation of the mentioned flood was performed using the PCSWMM model and the maximum depth and velocity values in the parking area adjacent to the water accumulation pool were estimated to be 1.18 m and 3.27 m/s, respectively. In this study, using the hydrodynamic index of the flood, which is defined as the product of the velocity multiplied by the depth of the flood, the curve presented in AR&R (2011) was evaluated and then corrected and extended to a depth of one meter. It was used to determine the stability and instability of passenger cars during the floods. The HAZUS MH damage depth curve was used to determine the damage. In the existing damage models, the amount of damage is presented only by considering the water depth, while the flood has the important variable of water velocity. In this study, by combining the two modified AR&R (2011) curves and HAZUS-MH with the help of their common part, i.e., the depth, and zoning of the surface below the AR&R (2011) diagram, the damage values were determined in different ranges of depth and velocity. Then, with the generation of a distributed flood risk map, the maximum amount of damage to passenger cars was estimated as 12.5%. Finally, considering Pride 131 as the flagship vehicle, the total damage was equal to16 billion Rials.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیل, خسارت خودرو, شاخص هیدرودینامیکی پایداری, PCSWMM

نویسندگان مقاله ریحانه گلمحمدی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره).

علیرضا شکوهی |
استاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، گروه مهندسی آب، قزوین، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.iwrr.ir/article_139433_39a218e97de8e2f2dea95675e7324fcb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات