این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۶، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی کاربرد بتن آسفالتی به عنوان زیر بالاست در خطوط ریلی با رویکرد توسعه پایدار
چکیده فارسی مقاله اخیراً در برخی از کشورها در زمینه حمل و نقل ریلی بر روی تکنیک‌های جدید و مدرن همانند استفاده از روسازی آسفالتی به منظور بهبود کیفیت آن تمرکز کرده است. استفاده از بتن آسفالتی برای لایه‌های بستر راه‌آهن در برخی کشورها حتی به عنوان راه حل استاندارد و مناسبی برای خطوط پرسرعت یا با تناژ بالا پذیرفته شده است. استفاده از مخلوط آسفالتی در خطوط راه‌آهن به عنوان راهکاری مناسب برای ارتقای کیفیت روسازی محسوب می‌شود. هدف از نگارش این مقاله و مرور این سیستم، بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی در مقایسه با روسازی بالاستی است. در مقایسه با سیستم روسازی بالاستی سنتی، استفاده از روسازی آسفالتی افزایش ظرفیت باربری و حفاظت بیشتر از زیرساخت و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری را فراهم می‌کند. با این حال بدلیل اینکه مخلوط آسفالتی داغ بایستی تحت دمای 160 درجه سانتی‌گراد تولید شود، استفاده از این سیستم می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی در زمان ساخت در بر داشته باشد و ضمن اینکه همراه با افزایش آلودگی و مصرف انرژی زیاد است و بایستی از لحاظ زیستی‌محیطی نیز برسی‌های لازم صورت گیرد و توجه خاصی به بحث توسعه پایدار شود. بدین ترتیب روش‌های جایگزین مناسب از جمله استفاده از مخلوط آسفالتی گرم، مخلوط آسفالتی سرد و بهره‌گیری از انواع مختلف بازیافت گرم و سرد مطرح می‌گردد. علاوه بر آن، استفاده از بازیافت آسفالت با مزایای زیست‌محیطی و فنی بصورت‌های مختلف در لایه روسازی راه‌آهن با تمرکز بر مباحث توسعه پایدار مورد تاکید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازیافت آسفالت، توسعه پایدار، روسازی انعطاف‌پذیر، روسازی راه‌آهن، مخلوط آسفالتی،

عنوان انگلیسی Application of asphalt concrete as sub-ballast in railway lines with a sustainable development approach
چکیده انگلیسی مقاله Recently in some countries in the field of rail transportation, it has focused on new and modern techniques such as the use of asphalt pavement in order to improve quality. Use of asphalt concrete for railway bed layers has even been accepted as a standard and suitable solution for high-speed or high-tonnage lines in some countries. Use of asphalt mixture in railway lines is considered as a suitable solution to improve the quality of pavement. The purpose of writing this article and reviewing this system is to improve the rail transport fleet compared to ballast pavement. Compared to the traditional ballast pavement system, the use of asphalt pavement provides increased bearing capacity and greater protection of the infrastructure and reduced maintenance costs. However, due to the fact that the hot asphalt mixture must be produced under a temperature of 160 degrees Celsius, the use of this system can involve significant costs in the construction time, and at the same time, it is accompanied by an increase in pollution and energy consumption, and it should also be environmentally friendly. Necessary reviews should be done and special attention should be paid to the issue of sustainable development. In this way, suitable alternative methods such as the use of hot asphalt mixture, cold asphalt mixture and the use of different types of hot and cold recycling are suggested. Use of asphalt recycling with environmental and technical advantages in different ways in railway pavement layer is emphasized with a focus on sustainable development issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازیافت آسفالت, توسعه پایدار, روسازی انعطاف‌پذیر, روسازی راه‌آهن, مخلوط آسفالتی

نویسندگان مقاله ندا کامبوزیا |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، گروه راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

محمدرضا خاکباز |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، گروه راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_169495_1ce852fe28fe32ab4c706a0ba153f132.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات