این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۶، صفحات ۶۵-۸۲
عنوان فارسی
مدل ARDL غیرخطی از پویایی شاخص قیمت بخش حملونقل
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله با استفاده از مدل خودبازگشتی با وقفههای توزیعی غیرخطی، به بررسی پویایی تورم در بخش حملونقل طی سالهای 99- 1380 میپردازیم. برای بررسی شوکهای متغیرهای مؤثر بر تورم در بخش حملونقل، در ابتدا با استفاده از فیلتر هودریک- پرسکات، شوکهای پیشبینیشده و شوکهای پیشبینینشده مثبت و منفی استخراجشده است. نتایج برآورد مدل نشان میدهد که هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت شوکهای مثبت ارزشافزوده بخش حملونقل تأثیر مثبت و شوکهای منفی ارزشافزوده بخش حملونقل تأثیر منفی بر تورم در بخش حملونقل دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که شوکهای مثبت نرخ بهره اثر مثبت و شوکهای منفی نرخ بهره اثر منفی بر تورم در بخش حملونقل دارد. علاوه بر این شوکهای مثبت قیمت نفت خام ایران تأثیر مثبت و شوکهای منفی قیمت نفت خام ایران تأثیر منفی بر تورم در بخش حملونقل دارد. شوکهای مثبت نرخ ارز نیز تأثیر مثبت و شوکهای منفی نرخ ارز نیز تأثیر منفی بر تورم در بخش حملونقل دارد. همچنین نتایج آزمون عدم تقارن شوکهای مثبت و منفی این متغیرها نشان میدهد که متغیرهای مذکور اثرات نامتقارنی بر تورم در بخش حملونقل دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پویایی شاخص قیمت، حملونقل، مدل ARDL غیرخطی، آزمون والد،
عنوان انگلیسی
Non-Linear ARDL Model of Price Index Dynamics of Transportation Sector
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, using the autoregressive model with non-linear distribution breaks, we investigate the dynamics of the price index of the transportation sector during the years 2010-2019. In order to investigate the shocks of the variables affecting the price index of the transportation sector, at first, using Hodrick-Prescott filter, predicted shocks and unexpected positive and negative shocks have been extracted. The results of the estimation of the model show that both in the short term and in the long term, the positive shocks of the added value of the transportation sector, interest rate, crude oil price and exchange rate have a positive effect and the negative shocks of these variables have a negative effect on the price index of the transportation sector. Also, the Wald test was used to check the asymmetry of the positive and negative shocks of the investigated variables. The results show that the unexpected positive and negative shocks of the investigated variables have asymmetric effects on the price index of the transportation sector. In the following, CUSUM and CUSUM SQ tests were used for the residual sentences of the short-term model to investigate the stability of the estimated parameters in the long-term model. The results of this test show that the coefficients of the variables are stable during the investigated period. In other words, there is no structural break in the model, and the average of residual sentences is zero, and the first classical assumption is maintained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پویایی شاخص قیمت, حملونقل, مدل ARDL غیرخطی, آزمون والد
نویسندگان مقاله
ابوالفضل غیاثوند |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
پریسا بازدار اردبیلی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169493_701b2a6f459fab6ed18c065516977233.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات