این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۶، صفحات ۳۱۵-۳۲۷
عنوان فارسی
ارزیابی آزمایشگاهی استفاده از ضایعات پلاستیکی خانگی بر عملکرد قیر و مخلوط آسفالتی
چکیده فارسی مقاله
پلیمرهای تجاری برای اصلاح روسازیها از چند دهه قبل استفاده میشوند؛ با این حال، یکی از نقاط ضعف اصلی این پلیمرها هزینه بالای آنهاست. پلیمرهای پلاستیکی ضایعاتی میتوانند به عنوان افزودنی پایدار و با کارایی اقتصادی برای بهبود خواص آسفالت استفاده شوند و مزایای زیست محیطی و اقتصادی ترکیبی را به دست آورد. این مطالعه با هدف بررسی و ارزیابی اثر استفاده از ضایعات پلاستیک خانگی ، پلیاتیلن ترفتالات 1(PET)، در اصلاح قیر انجام شده است. ارزیابی چندین درصد قیر اصلاح شده با PET در دو مرحله، بطور مجزا در محیط آزمایشگاهی انجام شده است: ماده افزودنی قیر اصلاح شده و مخلوط آسفالت اصلاح شده. برای بررسی خواص عملکردی و رفتار ویسکوالاستیک قیر اصلاح شده با پلاستیک، از دستگاه2 DSR و آزمون RTFOT3 استفاده شده است. برای ارزیابی خواص عملکردی مخلوط آسفالت اصلاح شده با پلاستیک، آزمون مقاومت مارشال، روانی مارشال، نسبت مقاومت مارشال و آزمون شیارشدگی انجام شده است. نتایج نشان داد که 6-8 درصد پلاستیک اصلاح شده، به عنوان مقدار بهینه برای بهبود سفتی و الاستیسیته قیر مناسب است. علاوه بر این، مخلوط آسفالت اصلاح شده با 8 درصد پلاستیک، بهبود بیشتری در مقاومت در برابر خمش نشان داد و با افزایش مقاومت مارشال، افزایش نسبت مقاومت مارشال و کاهش عمق شیار، تاثیر بیشتری داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسفالت، پلاستیک ضایعاتی، خواص ویسکو الاستیک، مقاومت مارشال، مقاومت در برابر شیار شدگی، اثرات زیست محیطی،
عنوان انگلیسی
Laboratory Evaluation of Domestic Waste Plastic on Performance of Asphalt Binder and Mixture
چکیده انگلیسی مقاله
Commercial polymers for pavement modification have been around for decades. However, one of the main weaknesses of these polymers is their high cost. Waste plastic polymers can be used as a sustainable and economically efficient additive to improve the properties of asphalt and obtain environmentally friendly and economical compounds. This study was conducted with the aim of investigating and evaluating the effect of using plastic waste, polyethylene terephthalate 1 (PET), in bitumen modification. The percent modified with PET was carried out in two separate steps in the laboratory environment: modified bitumen additive and modified asphalt mixture. To investigate the functional characteristics and viscoelastic behavior of bitumen modified with plastic, the DSR 2 device and the RTFOT 3 test are used. For the functional performance of asphalt mixture modified with plastic, Marshall Strength test, Marshall fluidity, Marshall strength ratio and rutting test have been performed. The results showed that 6-8% of modified plastic is suitable as the optimal amount to improve the stiffness and elasticity of bitumen. In addition, the modified asphalt mixture with 8% plastic showed an increase in flexural strength and had a greater effect with increasing Marshall Strength, increasing Marshall Ratio and reducing rutting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسفالت, پلاستیک ضایعاتی, خواص ویسکو الاستیک, مقاومت مارشال, مقاومت در برابر شیار شدگی, اثرات زیست محیطی
نویسندگان مقاله
آذین چیت سازان |
گروه ارزیابی و آمایش سرزمین، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_177205_e1074b2036e756eada7684ad986421ce.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات