این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۵، صفحات ۲۸۳-۳۰۶

عنوان فارسی ارائه چارچوب عوامل موثر بر رقابت‌پذیری شرکت‌های هواپیمایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر روی رقابت‌پذیری در دو سطح بنگاه و صنعت در حوزه هوانوردی است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ایران ایر و صنعت هوانوردی هستند. روش نمونه‌گیری هم به صورت قضاوتی و بر اساس تخصص افراد، انجام شد. پژوهش حاضر از منظر جهت‌گیری، کاربردی و از حیث روش‌شناسی، چندگانه کمی است. به همین خاطر از طریق مرور پیشینه رقابت‌پذیری، عوامل موثر بر رقابت‌پذیری استخراج شدند. در این مرحله، 30 عامل در سطح بنگاه و 25 عامل در سطح شرکت استخراج شد. چون تعداد این عوامل زیاد بود، این عوامل با آزمون بینم غربال شدند. با توجه به ضریب معناداری، 8 عامل مرتبط با بنگاه و 7 عامل مرتبط با صنعت برای اوویت‌بندی نهایی انتخاب شد. در گام بعدی این عوامل به صورت جداگانه با استفاده از تکنیک ارس، اولویت‌بندی شد. عوامل دارای اولویت در سطح شرکت عبارتند از: عوامل تخصص و مهارت‌های نیروی انسانی مورد استفاده در بنگاه یا شرکت، تعداد و ترکیب ناوگان حمل و نقل بنگاه و تابآوری بنگاه در برابر تکانههای محیطی. عوامل دارای اولویت در سطح صنعت هم از قرار زیر هستند: میزان اجماع سیاستگذاران کلیدی در مورد مسائل محوری و اساسی این صنعت و چشمانداز آن، زیرساختهای مورد نیاز و محدودیتهای انتقال فناوری خاصه در واردات هواپیمای نو. برای اعتبارسنجی نتایج، عوامل موثر با تکنیک کداس هم اولویت‌بندی شدند. نتایج دو روش بسیار به هم نزدیک بود. نهایتا پیشنهادهای کاربردی پژوهش بر اساس یافته‌های مهم و کلیدی ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رقابت‌پذیری، رقابت‌پذیری سطح بنگاه، رقابت‌پذیری سطح صنعت، صنعت هواپیمایی،

عنوان انگلیسی A framework for identifying factors affecting the competitiveness of airlines
چکیده انگلیسی مقاله the present study seeks to identify and prioritize the factors affecting competitiveness at both the firm and industry levels in the field of aviation. The theoretical population of the research is the managers and experts of Iran Air and the aviation industry. The sampling method was judgmental and based on the expertise of individuals. The present research is applied in terms of orientation and quantitative multi-method in terms of methodology. At this stage, 30 factors were extracted at the firm level and 25 factors at the industry level. Because the number of these factors was high, these factors were screened by Binominal test. According to the significance coefficient, 8 factors related to the firm and 7 factors related to the industry were selected for the final prioritization. In the next step, these factors were prioritized separately using the Aras technique. Factors with priority at the firm level are: the factors of expertise and skills of human resources used in the firm or company, the number and composition of the firm's transport fleet and the firm's resilience to environmental shocks. Factors with priority at the industry level are as follows: The degree of consensus of key policy makers on the core issues of the industry and its prospects, the required infrastructure and the limitations of technology transfer in the import of new aircraft. To validate the results, the effective factors were also prioritized by Codas technique. The results of the two methods were very close.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رقابت‌پذیری, رقابت‌پذیری سطح بنگاه, رقابت‌پذیری سطح صنعت, صنعت هواپیمایی

نویسندگان مقاله محمد حسن ملکی |
دانشیار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

رضا رضایی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

امید علی عادلی |
دانشیار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

محمد مهدی رحیمیان اصل |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_151244_ac8fd9d522462f99822b24aede48d134.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات