این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۳۳-۵۲

عنوان فارسی تحلیل حساسیت اثر نسبی پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی بر میزان انتشار آلاینده‌های خطرناک از خودروهای سواری (مطالعه موردی شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به منظور تعیین میزان و نحوه تاثیر انواع پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی بر انتشار آلاینده‌های خطرناک و سمی انجام شده است. در این مطالعه موردی به منظور نیل به هدف مذکور ضمن برقراری یک تصاعد حسابی در دامنه ورودی‌ها، هر یک از پارامترهای ورودی به صورت نقطه‌ای در اختیار مدل تخمین انتشار IVE قرار گرفته‌ است. در ادامه و جهت تعیین میزان حساسیت انتشار آلاینده‌های خطرناک از اگزوز خودروهای سواری نسبت به عوامل ورودی، از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که تاثیرگذارترین عامل بر افزایش انتشار آلاینده‌های بوتادین، استالدهید و فرمالدهید با ضرایب تعیین 0/71، 0/68 و 0/66 میانگین سن ناوگان خودروهای سواری است. این در حالی است که بر اساس یافته‌های این فعالیت پژوهشی، مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل افزایش انتشار آلاینده‌های آمونیاک و بنزن به ترتیب با ضرایب تعیین 0/90 و 1/00، شیب جاده و مقدار بنزن موجود در سوخت است. با بررسی روند تغییرات میزان انتشار آلاینده‌ها تحت تاثیر مقادیر مختلف پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی می‌توان مقادیر بهینه هر یک از این عوامل را به منظور حداقل‌سازی میزان انتشار ارزیابی نمود. با توجه به نتایج به دست‌آمده، نوسازی ناوگان خودروهای سواری، بهبود کیفیت سوخت و احداث جاده‌هایی با شیب ملایم می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت کاهش انتشار آلاینده‌های سمی در شهر تهران در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلاینده‌های خطرناک، تحلیل حساسیت، خودروهای سواری، مدل IVE،

عنوان انگلیسی Sensitivity Analysis of Hazardous Air Pollutants Emission from Passenger Cars to Traffic, Geographic and Environmental Parameters (Case Study: Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to determine the effects of various traffic, geographic, and environmental parameters on the vehicular emissions of HAPs (Hazardous Air Pollutants). In this case study, an arithmetic sequence was defined in the range of inputs to enter discrete independent variables into the IVE (International Vehicle Emissions) model. After simulating the results by the IVE model, a linear regression model was used to determine the sensitivity of the exhaust pipe HAPs emissions to the input parameters. The findings of the present study indicated that the passenger car fleet age is the most effective parameter on the emissions of 1,3-Butadiene, Acetaldehyde, and Formaldehyde with R2 (Coefficient of Determination) of 0.71, 0.68, and 0.66. In addition, this analytical study proved that the most important and effective parameters in increasing the emissions of Ammonia and Benzene are road gradient and the amount of benzene in the fuel with R2 of 0.90 and 1.00, respectively. According to the present research findings, by analyzing the changes in the emission rate of pollutants under the influence of different values of traffic, geographic, and environmental parameters, the optimum values of each of these parameters can be evaluated to minimize the vehicular emission rate. In conclusion, renovating the fleet of passenger cars, improving fuel quality, and building roads with a gentle slope should be considered as the solutions to reduce the emissions of HAPs in Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آلاینده‌های خطرناک, تحلیل حساسیت, خودروهای سواری, مدل IVE

نویسندگان مقاله سید عرفان حسینی فر |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مجید شفیع پور مطلق |
استادیار، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

خسرو اشرفی |
دانشیار، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمدرضا احدی |
پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_161781_d2fbe15f36bdf9b58869d88d27037efe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات