این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۵۳-۷۰
عنوان فارسی
بررسی خرابی شیارشدگی در مخلوطهای آسفالتی و راهکارهای بهبود آن
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر با توجه به کاهش طول عمر خدمتدهی روسازی راهها و افزایش چشمگیر هزینههای تعمیر و نگهداری، برای برآورده کردن نیازها از جمله حملونقل بدون تأخیر در حوزه محصولات تجاری و صنعتی، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری و همچنین ایمنی و کیفیت مناسب سواری، راهها و روسازی آنها مستلزم عملکرد بهتر و مقاومتر در برابر خرابیهای گوناگون از قبیل شیارشدگی، ترک خوردگی، عریان شدگی و ... میباشند. هرکدام از این خرابیها با مکانیزمهای مختلفی در روسازی ایجاد گردیده و عواملی از قبیل خصوصیات مخلوط آسفالتی، قیر، شرایط آب و هوایی و بارگذاری ترافیک باعث تشدید و توسعه این خرابیها میگردد. در طی سالیان اخیر محققان و پژوهشگران روشها و راهکارهای مختلفی برای بهبود عملکرد روسازیها در برابر خرابی شیارشدگی ارائه کردهاند. در این تحقیق به بررسی و مقایسه رویکردهای مختلف جهت بهبود عملکرد روسازی آسفالتی در برابر خرابی شیار شدگی از قبیل اصلاح دانهبندی و بهبود قفل و بست سنگدانهای، استفاده از مواد افزودنی و اصلاحکنندهها، بهکارگیری سیستمهای روسازی نیمه انعطافپذیر و استفاده از تراشههای آسفالت بازیافتی پرداخته شد و مزیت و معایب هر روش نیز به تفصیل بیان گردید. در مجموع نتایج این بررسی و مقایسه نشان داد که استفاده از افزودنیها و اصلاحکنندههای مختلف و تراشههای آسفالت بازیافتی تحت شرایط ویژه و کنترلشده میتواند باعث بهبود عملکرد روسازی در برابر خرابی شیارشدگی گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روسازی آسفالتی، خرابی روسازی، شیارشدگی،
عنوان انگلیسی
Investigation of Rutting Failure in Asphalt Mixtures and Its Improvement Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, due to reduced service life of road pavement and a significant increase in maintenance costs, roads to meet the needs, including transportation without delay in commercial and industrial products, reduced maintenance costs, safety, and good ride quality. Their pavement requires better performance and is more resistant to various damages such as rutting, cracking, stripping, and so on. Each of these failures is caused by different mechanisms in the pavement, and factors such as the properties of asphalt mixtures, bitumen, weather conditions, and traffic loading intensify and develop these failures. In recent years, researchers have developed various methods and strategies to improve the performance of pavements against rutting failure. In this study, different approaches to enhance the performance of asphalt pavement against rutting failures such as correction of aggregate grading and improvement of aggregate interlocking, use of additives and modifiers, use of semi-flexible pavement systems, and use of reclaimed asphalt pavement were investigated, and compared. Furthermore, the advantages and disadvantages of each method were explained in detail. Overall, the results of this study and comparison showed that using various additives and modifiers and recycled asphalt pavement under special and controlled conditions can improve pavement performance against rutting failure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روسازی آسفالتی, خرابی روسازی, شیارشدگی
نویسندگان مقاله
ساجد برادران |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محمود عامری |
استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_154614_043a764e3488409924886c7cabee21ec.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات