این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر افزایش ظرفیت خطوط ریلی (مطالعه موردی محور مشهد – تهران و محور دورود - اندیمشک)
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تقاضای روزافزون حمل و نقل ریلی، یکی از مشکلات اصلی سیستم حمل و نقل ریلی در اکثر شبکه های راهآهن دنیا، کمبود ظرفیت مسیرهای ریلی است که به پارامترهای زیرساخت، ناوگان و بهره برداری وابسته است. ظرفیت واقعی یک خط، عبارت است از حداکثر قطارهایی که در مدت 24 ساعت میتوانند از یک محور عبور نمایند و به عواملی نظیر زمان سیر قطارها در بلاک، میزان تاخیر تلاقی و کیفیت بهره برداری از خط بستگی دارد. در این مقاله، محورهای مشهد – تهران و محور دورود – اندیمشک که دارای محدودیتهایی جهت سیر روان قطارها بوده اند، مورد مطالعه قرار گرفته اند. پس از بررسیهای انجام شده، مشخص گردید که میتوان با بهبودها و تکنیکهای فنی و زیربنایی مانند دو خطه نمودن، اصلاح قوسها، افزایش سکوها و خطوط قبول و اعزام قطارهای مسافری، افزایش طول مفید خطوط ایستگاهها و ارتقای سیستم سیگنالینگ به منظور کاهش زمان قبول و اعزام قطارها، ظرفیت خط را افزایش داد. از نتایج مشاهده شده حاصل از اجرای این اقدامات میتوان به مواردی از جمله ترافیک روانتر نسبت به قبل، افزایش جابجایی مسافر، افزایش سرعت بازرگانی و حمل بار، کاهش مصرف سوخت و کاهش ساعات کار مامورین اشاره نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستمهای حملونقل ریلی، راهآهن، ظرفیت خط، زیر ساخت،
عنوان انگلیسی
Investigation of Parameters Affecting the Increase of Railway Capacity (Case Study: Mashhad-Tehran and Doroud-Andimeshk Lines)
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the growing demand for rail transport, one of the main problems of the rail transport system in most of the world's railway networks is the lack of capacity of railways, which depends on the parameters of infrastructure, fleet and operation. The actual capacity of a line is the maximum number of trains that can cross an axis in 24 hours and depends on factors such as the travel time of trains on the block, the amount of intersection delay and the quality of operation of the line. In this paper, the Mashhad-Tehran and Doroud-Andimeshk tracks, which have limitations for the smooth running of trains, have been studied. After the studies, it was found that it is possible to increase the useful length of station lines with improvements and technical and infrastructural techniques such as dividing two lanes, correcting curves, increasing platforms and acceptance lines and sending passenger trains, and upgrading the signaling system to reduce the time of arrival and departure of trains, increased the capacity of the line. From the observed results of the implementation of these measures, we can mention such things as smoother traffic than before, increased passenger traffic, increased commercial and freight speed, reduced fuel consumption and reduced working hours of officers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیستمهای حملونقل ریلی, راهآهن, ظرفیت خط, زیر ساخت
نویسندگان مقاله
محسن عموزاده عمرانی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران
ابراهیم هادیزاده رئیسی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
میلاد طاهریان |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_154612_67569bfc4e9197f8f665cd8da789b668.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات