این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۱۴۷-۱۶۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر مشخصه‌های فنی مصالح سنگی بر میزان تراکم لایه‌ی اساس به روش سطح پاسخ
چکیده فارسی مقاله یکی از اساسی‌ترین مسائل در راه‌سازی، رساندن میزان دانسیته و مقاومت لایه‌های مصالح سنگی به میزان مطلوب است؛ چراکه این لایه‌ها نباید در اثر تنش‌های واردۀ ناشی از عبور بار تغییر شکل دهند و باید توانایی تحمل و انتقال بار از لایه‌های بالاتر به پایین‌تر را داشته باشند. برای این منظور باید لایه‌های مختلف روسازی را تا حد قابل‌قبولی به‌وسیله غلتک‌ها متراکم نمود. از طرف دیگر عملکرد قشر سنگدانه‌ای روسازی که به‌شدت مؤثر بر عملکرد کل روسازی است، تحت تأثیر میزان تراکم آن‌هاست. ازاین‌رو، بررسی عوامل مؤثر بر میزان تراکم قشر سنگدانه‌ای روسازی ازجمله اساس بسیار حائز اهمیت است؛ بدین‌جهت، این پژوهش با بررسی تأثیر مشخصات مصالح لایه اساس بر میزان تراکم آن به کمک روش سطح پاسخ انجام شده است. بدین منظور خصوصیات مصالح سنگی مؤثر بر تراکم شامل پارامترهای درصد رطوبت، دانسیته خشک، درصد رطوبت بهینه، ضخامت لایه‌ی اساس، بیشینه دمای محیط، کمینه دمای محیط، دامنه خمیری، تمیزی مصالح و ضریب یکنواختی دانه‌بندی مصالح از شیت‌های آزمایشگاهی مربوط به پروژه‌ها‌ی دهاقان، کوهپایه و شهرکرد استخراج شد و با نرم‌افزار Design Expertموردبررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که میزان تراکم لایه اساس با دانسیته خشک آزمایشگاهی، ضخامت لایه، حداکثر دما، دامنه خمیری و تمیزی رابطه عکس و با حداقل دما، ضریب یکنواختی رابطه مستقیم دارد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که افزایش درصد رطوبت تا حدی باعث افزایش میزان تراکم می‌شود. علاوه بر این، با کمک این نرم‌افزار رابطه میان پارامترهای مختلف با میزان تراکم تعیین شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تراکم، خصوصیات مصالح، روش سطح پاسخ، لایه‌ی اساس، عملکرد روسازی،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Technical Characteristics of Aggregate Materials on the Compaction of the Base Layer by Response Surface Method
چکیده انگلیسی مقاله One of the most fundamental issues in road construction is to increase the density and strength of the layers of stone materials to the desired level;. For this purpose, the different layers of the pavement should be compacted to an acceptable extent by means of asphalt rollers. On the other hand, the performance of the pavement aggregate layers, which is highly effective on the performance of the entire pavement, is influenced by their compaction. Therefore, it is very important to investigate the factors affecting the field compaction of the pavement layers including the base layer. As a result, this research aims to examine the effect of the characteristics of the base layer materials on their relative compaction using the response surface methodology. For this purpose, the characteristics of stone materials including moisture content, dry density, optimal moisture content, the thickness of the base layer, maximum ambient temperature, minimum ambient temperature, the plasticity index, the sand equivalent value, and uniformity coefficient were extracted from the laboratory sheets related to Dahaghan, Kohpayeh and Shahrekord projects and then analyzed using Design Expert and SPSS software. The results show that the relative compaction has an inverse relationship with laboratory dry density, layer thickness, maximum temperature, the plasticity index and the sand equivalent value. Furthermore, we show that there exists a direct relationship between relative compaction and the minimum temperature and the uniformity coefficient.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تراکم, خصوصیات مصالح, روش سطح پاسخ, لایه‌ی اساس, عملکرد روسازی

نویسندگان مقاله میلاد راستی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمد مهدی خبیری |
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مجتبی رجبی بهاءآبادی |
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_161778_59894d2925ed4d777114c5ec26a2a6bd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات