این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۲۶۱-۲۷۸

عنوان فارسی عوامل تصادفات در قوس های افقی در جاده های برون شهری دو خطه (مطالعه موردی: محور یاسوج به بابامیدان)
چکیده فارسی مقاله تصادف در محل قوس های افقی اغلب شامل یکی از حالات خارج شدن وسیله از راه و برخورد با موانع حاشیه راه، از دست دادن کنترل و غلتیدن به بیرون، برخورد شاخ به شاخ و یا پهلو به پهلو است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تصادفات در قوس های افقی در راه های دو خطه برون شهری در محور یاسوج به بابامیدان می باشد. این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، تحلیلی- توصیفی است. در این تحقیق محورهای یاسوج به بابامیدان در مقطع زمانی سال 1400 مورد بررسی قرار گرفته است . روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای، متنی و میدانی بوده و همچنین با استفاده از مصاحبه های اکتشافی با افراد متخصص، خبره و همچنین مهندسین ، مشاوران و همچنبن تنظیم و تهیه پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده که عوامل خارج شدن وسیله از راه و برخورد با موانع حاشیه توان تبیین واریانس تصادفات در قوس های افقی را به میزان 47 درصد ، عامل از دست دادن کنترل و غلتیدن به بیرون به میزان 23 درصد و برخورد شاخ به شاخ و یا پهلو به پهلو به میزان 19 درصد و نهایتا طراحی ناسازگار با انتظارات راننده در مورد شدت درجه قوس توان تبیین واریانس تصادفات در قوس های افقی را به میزان 25 درصد دارا هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات، قوس های افقی، راه های دو خطه برون شهری،

عنوان انگلیسی Causes of Accidents in Horizontal Curves on Two-Lane Suburban Roads (Case Study: Yasoj -Babamidan Axis)
چکیده انگلیسی مقاله Accidents at horizontal arches often involve one of the situations in which the vehicle veers off the road and collides with roadside obstacles, losing control and rolling out, colliding head-on or side-by-side. The purpose of this study is to investigate the causes of accidents in horizontal arches on two suburban roads in the Yasuj-Babamidan axis. This research is applied in terms of type and purpose and analytical-descriptive in terms of nature and method. In this research, the axes of Yasuj to Babamidan in the period of 1400 have been studied. The method of data collection was library, text and field and also using exploratory interviews with experts, as well as engineers, consultants and also the preparation and preparation of questionnaires. SPSS software was used to analyze the data. The results showed that the factors of vehicle derailment and collision with marginal obstacles can explain the variance of accidents in horizontal arches by 47%, loss of control and rolling out by 23% and horn-to-horn collision or Side-by-side by 19% and finally the design inconsistent with the driver's expectations about the intensity of the degree of arc have the ability to explain the variance of accidents in horizontal arcs by 25%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصادفات, قوس های افقی, راه های دو خطه برون شهری

نویسندگان مقاله داریوش پژمان |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسى عمران، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامى، یاسوج، ایران

علی آرام |
گروه مهندسی عمران،واحدیاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی،یاسوج،ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_152574_fa7a414e9839336fcda0dedb1d8c9690.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات