این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۳، صفحات ۱۵۷-۱۶۶

عنوان فارسی برآورد سهم کریدورهای ایران از تجارت بلوک‌های اقتصادی
چکیده فارسی مقاله استفاده از مدل‌های مقداری، می‌تواند ابزاری مناسب برای برنامه‌ریزی یا ارزیابی باشد. دراین راستا با توجه به چند وجهی بودن ترانزیت(اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حمل‌و‌نقلی)، برآورد اندازه بازار و سهم کریدورهای ایران برای برنامه‌ریزی الزامی است. دراین مقاله درابتدا با استفاده از مدل‌ جاذبه و بررسی روند تجاری بین بلوک‌های اقتصادی در منطقه و فرامنطقه، پتانسیل ترانزیت برآورد و برای آینده پیش‌بینی شده است. پس از آن، با استفاده از مدل لجیت، سهم ایران از بازار ترانزیت برآورد شده است. نتایج حاکی است که، میزان تقاضای کنونی بارترانزیتی 92 میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به پیش‌فرض‌های اقتصادی به 118 میلیون تن بررسد. زمان سیر از طریق کریدورهای ایران بدون در نظر گرفتن بلوک چین-ترکمنستان تا 70 درصد پتانسیل کاهش دارد. همچنین احتمال جذب بلوک‌های اقتصادی ترکیه-ترکمنستان، هند-اکراین، هند-قفقاز به کریدورهای ایران 75 درصد، ترکیه-هند، ترکیه-امارات، چین-اکراین، هند-روسیه 73 درصد و همچنین احتمال جذب بارهای تجاری بین کشورهای چین-ترکمنستان و روسیه-امارات به کریدورهای ایران 20 درصد تخمین زده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اندازه بازار، ترانزیت، تجارت بین الملل، مدل جاذبه، logit،

عنوان انگلیسی Hazard Rate of Iranian’s Corridors in Transit
چکیده انگلیسی مقاله Using quantitative models can be a good tool for planning or evaluation. In this regard, given the multifaceted transit (economic, social, political, transportation), estimating the market size and the share of Iran's corridors is the starting point for planning. In this paper, initially, the transit potential is estimated. For prediction, it is applied the gravity model. It is based on examining the trade trends between the economic blocs in the region and beyond. In the next step, implemented the Logit model, for estimating Iran's share of the transit market. The results show that current transit demand is 92 million tones, which is expected to reach 118 million tones based on economic assumptions. Travel time through Iran's corridors without the China-Turkmenistan block is potentially reduced by up to 70%. The likelihood of Turkey-Turkmenistan, India-Ukraine, India-Caucasian economic blocks being attracted to Iran Corridors is 75%, Turkey-India, Turkey-UAE, China-Ukraine, India-Russia 73% and attracting trade between China-Turkmenistan countries and Russia-UAE is estimated at 20%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اندازه بازار, ترانزیت, تجارت بین الملل, مدل جاذبه, logit

نویسندگان مقاله هادی گنجی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_107902_d261676061f1458dd7736751f2ac1a2d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات