این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۳، صفحات ۱۹۷-۲۰۸

عنوان فارسی مطالعه آزمایشگاهی بررسی و مقایسه تاثیر الیاف شیشه نوع E و AR در تثبیت ماسه بادی و پارامترهای مقاومتی آن در بستر راه‌ها
چکیده فارسی مقاله در پروژه‌های راهسازی نیاز به بستر مناسب برای اجرای پروژه، ضروری است. بسیاری از انواع خاک مثل ماسه بادی، برای راهسازی مناسب نبوده و نیاز به انجام عملیات‌هایی برای آماده‌سازی این خاک‌ها برای بستر راه وجود دارد. در بسیاری از موارد نیاز به تعویض خاک بستر وجود دارد، اما این روش بسیار گران بوده و زمان اجرای پروژه را طولانی‌تر می‌کند. از آنجا که رسیدن به خاک ایده‌آل برای اجرای پروژه‌های راهسازی دشوار است، بهسازی خاک انجام می‌گیرد. بهسازی خاک به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که یکی از این روش‌ها، افزودن مواد مختلف به خاک است. در این مطالعه از این روش برای تثبیت ماسه بادی شهر یزد استفاده شده است. در مطالعه حاضر از دو نوع مختلف از الیاف شیشه (نوع E و نوع AR) استفاده شده است. برای انجام آزمایش تراکم، خاک مورد نظر با هر دو نوع الیاف شیشه در درصد‌های مختلف 25/0، 5/0، 75/0 و 1 درصد ترکیب شد. نتایج نشان داد درصد رطوبت بهینه با افزایش درصد الیاف شیشه افزایش یافت. همچنین، الیاف شیشه تاثیر چندانی بر حداکثر وزن مخصوص خشک خاک نداشته است. آزمایش برش مستقیم نیز با همان درصدهای استفاده شده در آزمایش تراکم مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش افزودن 75/0 و 5/0 درصد الیاف شیشه نوع AR و E به خاک مورد نظر، به ترتیب به عنوان درصد بهینه برای زاویه اصطکاک داخلی و چسبندگی انتخاب گردید. همچنین استفاده از الیاف شیشه نوع AR در خاک مورد مطالعه، نتایج بهتری نسبت به الیاف شیشه نوع E در پی داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الیاف شیشه، بهسازی و تثبیت خاک، پارمترهای مقاومت برشی، ماسه بادی،

عنوان انگلیسی Experimental study of investigating and comparing the effect of glass fibers of type E and AR on the stabilization of wind sand and its strength parameters on roads base
چکیده انگلیسی مقاله In road projects, a suitable base for project execution is essential. Many of the soil types, such as wind sand, are not suitable for road building, and there is a need to carry out operations to prepare these soils for the base. In many cases, there is a need to switch to bed soil, but it is costly and will prolong the execution time of the project. Since it is challenging to reach ideal soil for road construction projects, soil improvement is being carried out. This is done in different ways, one of which is adding different materials to the soil. In this study, this method is used to stabilize the wind sand of Yazd. Two different types of glass fibers (type E and AR) have been used in this study. In order to perform the compressive test, the soil with both types of glass fibers was mixed in different percentages of 0.25, 0.5, 0.75, and 1 percent. The results showed that the percentage of optimum moisture increased by increasing the percentage of glass fibers. It should be noted that glass fibers did not affect the maximum dry soil weight. The direct shear test was done with the same percentages used in the compressive experiment. In this experiment, adding 0.75 and 0.5 percent of the type of AR and E to soil was selected as optimal for internal friction angle and cohesion, respectively. Also, using glass fibers of type AR in the studied soil had better results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الیاف شیشه, بهسازی و تثبیت خاک, پارمترهای مقاومت برشی, ماسه بادی

نویسندگان مقاله آناهیتا فرشادی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

محمد عبدلی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

حمید مهرنهاد |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_153067_7fe7fa21af6888075867599f86d95d90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات