این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۳، صفحات ۲۰۹-۲۲۶

عنوان فارسی مدل یکپارچه تأمین، تولید و توزیع در زنجیرۀ تأمین مواد غذایی فرودگاهی با در نظر گرفتن تخفیف کلی و نموی (مطالعه موردی: کیترینگ هواپیمایی آرمان)
چکیده فارسی مقاله کیترینگ پرواز یک صنعت پیچیدۀ خدمات غذایی، با هدف تأمین و ارائه خدمات پذیرایی به مسافران خطوط هوایی است. در این پژوهش مدل یکپارچه تآمین، تولید و توزیع در زنجیرۀ تأمین مواد غذایی فرودگاهی با در نظر گرفتن تخفیف و هدف حداقل‌سازی هزینه‌ها ارائه شده است. هزینه‌ها شامل چهار جزء تأخیر، خرید مواد اولیه، نگهداری مواد و حمل‌و‌نقل می‌باشند. در خصوص خرید مواد اولیه، امکان استفاده از تخفیف نموی و کلی در مدل دیده شده است. تمامی مدل‌های موجود در صنعت هوانوردی به برنامه‌ریزی عوامل تحت‌کنترل شرکت‌های هواپیمایی برای مواجهه و کاهش تأخیر در پرواز پرداخته‌اند و در این میان، به عاملی خارجی نظیر کیترینگ و اثر آن در تأخیرات، توجهی نشده است. در این پژوهش، برای اولین بار به برنامه‌ریزی کیترینگ پروازها پرداخته شده و تلاش می‌شود تأخیرات ناشی از عدم‌ تحویل به‌موقع مواد غذایی به هواپیما، کنترل و کمینه شود. مدل پیشنهادی با اطلاعات کیترینگ هواپیمایی آرمان و نرم افزار گمز حل شده است. نتایج نشان می دهد که بکارگیری مدل پیشنهادی منجر به صفرشدن هزینه تأخیر تحویل مواد غذایی به فرودگاه‌ها می شود که این امر خود باعث می گردد آن بخش از تاخیر در پروازها که مربوط به عدم تحقق به موقع خدمات کیترینگ می شود، حذف گردد. ضمنا نتایج نشان می دهد که 61/82 درصد کل هزینه های این کیترینگ مربوط به هزینه خرید مواد اولیه، 03/0 درصد مربوط به هزینه نگهداری و 36/17 درصد هزینه ها مربوط به حمل و نقل وسایل نقلیه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنجیره تأمین مواد غذایی، بهینه‌سازی، مسیریابی، حمل‌و‌نقل، تخفیف،

عنوان انگلیسی An Integrated Supply, Production and Distribution Model in Airline Food Supply Chain Considering Overall and Incremental Discount (Case Study: Arman Airline Catering)
چکیده انگلیسی مقاله Flight catering is a complicated food service industry with the aim of supply and distribution services to the airline passengers. In this study, integrated supply, production and distribution model in airline food supply chain is presented with considering discount and the aim of minimizing costs. The costs include four components of delay, purchasing raw materials, material storage and transportation. Regarding purchasing raw materials, it is possible to use the incremental and overall discount in the model. All the existing models in the airline industry are addressed to the planning of factors under the control of airlines to face and reduce delay of flights. In the meantime, external factors such as catering and its effect on delays, is not yet noticed. In this study, for the first time, schedule of flight catering is considered and try to control and minimize delays caused by lack of timely delivery of food to the aircrafts. Proposed model is solved with Arman airline catering information and GAMS software. Results show that applying the proposed model leads to make zero delay cost for delivering foods to the airports which itself causes elimination of parts of aircraft delay which resulted by lack of timely catering services. Meanwhile, results show that %61.82 of total catering costs belongs to purchasing raw materials, %03.0 for material storage and %36/18 belongs to transportation of vehicles. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زنجیره تأمین مواد غذایی, بهینه‌سازی, مسیریابی, حمل‌و‌نقل, تخفیف

نویسندگان مقاله معصومه رضائی منش |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علیرضا رشیدی کمیجان |
استاد مدعو، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

حامد کاظمی پور |
استاد مدعو، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_149437_ac592c63117e98a1c6777c85b5d2cad8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات