این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۳، صفحات ۲۶۱-۲۷۶
عنوان فارسی
اثر لیگنین و روغن سویا بر خصوصیات رئولوژیکی قیر
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه تلاش شده است تا بررسی شود که چگونه رفتارهای رئولوژیکی قیر با استفاده از لیگنین و روغن سویا تحت تأثیر قرار میگیرد. در تحقیقات فعلی، لیگنین (3٪، 5٪، 7٪ وزنی قیر) و روغن سویا (5٪ وزنی قیر) برای اصلاح دو نوع قیر اصلی (AC 60-70 و AC 85/100) اضافه شد. ارزیابی عملکرد قیرهای مختلف با بررسی رفتار فیزیکی و رئولوژیکی آنها توسط آزمایشات درجه نفوذ، شکلپذیری، جاروب دامنه خطی، بازیابی خزش تنش چندگانه، رئومتر برشی دینامیکی، ویسکوزیته چرخشی و تستهای نقطه نرمی، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج رفتارهای رئولوژیکی نشان داد که استفاده از افزودنی لیگنین باعث افزایش نقطه نرمی و کاهش درجه نفوذ میشود. استفاده از لیگنین مقاومت در دمای پایین قیر را کاهش میدهد، در حالی که روغن مقاومت قیر را در دمای پایین بهبود میبخشد. نتایج آزمایش بازیابی خزش استرس چندگانه (MSCR) با افزودن لیگنین، افزایش دمای عملکرد بالای قیر بکر را در سطوح مختلف تنش نشان داد. در حالی که استفاده از روغن استحکام شیارشدگی نمونه را کاهش میدهد. با توجه به نتایج آزمایش جاروب دامنه خطی (LAS)، استفاده از افزودنی لیگنین خاصیت خستگی قیرها را کاهش میدهد. در حالی که روغن سویا آن را تقویت کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد، قیر، لیگنین، روغن سویا، ضایعات،
عنوان انگلیسی
The Effect of Lignin and Soybean Oil on Rheological Behavior of Asphalt Binder
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, an attempt has been made to investigate how the rheological behaviors of bitumen are affected by the use of lignin and soybean oil. In the current research, lignin (3%, 5%, 7% by weight of bitumen) and soybean oil (5% by weight of bitumen) were added to modify two main types of bitumen (AC 60-70 and AC 85/100). The performance evaluation of different bitumen was evaluated by examining their physical and rheological behavior by penetration tests, ductility, linear range sweep, multiple stress creep recovery, dynamic shear remoter, rotational viscosity and softening point tests. The results of rheological behaviors showed that the use of lignin additive increases the softening point and decreases the degree of penetration. The use of lignin reduces the low-temperature strength of the bitumen, while oil improves the low-temperature strength of the bitumen. The results of the multiple stress creep recovery (MSCR) test with the addition of lignin showed an increase in the high yield temperature of virgin bitumen at different stress levels. While the use of oil reduces the creasing strength of the sample. According to the results of the linear range sweep (LAS) test, the use of lignin additive reduces the fatigue properties of bitumen. While soybean oil strengthened it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عملکرد, قیر, لیگنین, روغن سویا, ضایعات
نویسندگان مقاله
امین فرج اللهی |
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
علیرضا عاملی |
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
فرزین پورحیدری ممقانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_159684_bceb9d2ea4d4ac8d6f94f16257f23569.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات