این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۳، صفحات ۲۷۷-۲۹۰
عنوان فارسی
ارزیابی رفتار دمای متوسط و بالای قیر اصلاح شده توسط نانوکامپوزیت اتیلن وینیل استات-مونتموریلونیت
چکیده فارسی مقاله
روسازیهای آسفالتی یکی از پرکاربردترین اجزای مورد استفاده برای روسازی بزرگراه هستند که در طول عمر خود دچار خرابیهای مختلفی مانند شیار شدگی، خستگی و ترک های حرارتی میشوند. بنابراین، باید برای بهبود عملکرد قیر با افزودن اصلاحکنندههایی مانند پلیمرها و نانورسها (NC1) استفاده شود. در میان مواد افزودنی پلیمری مختلف مورد استفاده برای بهبود عملکرد قیر، اتیلن وینیل استات (EVA2) یکی از مفیدترین و موثرترین مواد برای روسازی است. در این مطالعه، رفتار رئولوژیکی قیر حاوی EVA/Nc و پلیمر EVA مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور ارزیابی رفتار دمای متوسط و بالای قیر، آزمون جاروب دامنه خطی (LAS3) و تست بازیابی خزش تنش چندگانه (MSCR4) انجام شد. EVA/NC و EVA تولید شدند و با قیر مخلوط شدند. نتایج آزمون پایداری ذخیره سازی نشان داد که قیر اصلاح شده با EVA/NC نسبت به قیر اصلاح شده با EVA پایدارتر است. نتایج آزمون MSCR نشان داد که افزودن EVA/NC و EVA به قیر پایه منجر به افزایش درصد بازیابی کرنش و پارامتر (Jnr) شد. به طوریکه افزودن 6% EVA/NC سبب کاهش 71 درصدی در پارامتر Jnr میگردد. همچنین نتایج آزمون LAS نشان میدهد که افزودن EVA/NC و EVA به قیر پایه باعث افزایش عمر خستگی قیر می شود. بطوریکه افزایش 6% EVA/NC و 6% EVA سبب افزایش عمر خستگی به ترتیب برابر با 9 برابر و 2 برابر گردید. با توجه به مناطق آب و هوایی ایران و قیرهای PG مورد نیاز، میتوان نتیجه گرفت که قیر اصلاح شده با 4% EVA/NC در تمامی مناطق آب و هوایی ایران و سپس قیر اصلاح شده 6% EVA/NC قابل استفاده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتیلن وینیل استات (EVA)، رئولوژی، جاروب دامنه خطی (LAS)، شیارشدگی، بازیابی خزش چند تنش (MSCR)، خستگی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of Intermediate and High Temperature Behavior of Binder Modified by Ethylene Vinyl Acetate-Montmorillonite Nanocomposite
چکیده انگلیسی مقاله
Asphalt pavements are one of the most widely constituents utilized to pave highway pavement which experience various failures during their lifetime, such as rutting, fatigue and thermal cracking. Therefore it should be used to improve the bitumen performance by addition of modifiers such as polymers and NanoClays (NC). Among the various additives used to improve the bitumen performance, Ethylene Vinyl Acetate (EVA) is one of the most useful and effective materials for paving. In this study, the rheological behavior of bitumen and fatigue behavior of mixture containing EVA/Nanoclay and EVA latex were evaluated. In order to evaluate the intermediate and high temperature behavior of binder, the Linear Amplitude Sweep (LAS) test and Multiple Stress Creep Recovery (MSCR) test were implemented. EVA/NC and EVA latex were made and mixed with bitumen. Results of storage stability test shown that EVA/NC-modified bitumen is steadier than EVA-latex-modified bitumen. MSCR test results indicated that addition of EVA/NC and EVA latex to original binder led to decrease and decrease the percent recovery and non-recoverable compliance (Jnr) values, respectively. Also LAS test results show that addition of EVA/NC and EVA latex to original binder cause an enhance in fatigue behavior of binder. According to climatic regions in Iran and required PG binders, it can be concluded that binder modified with 4% EVA/NC can use in all climatic zones in Iran followed by 6% EVA/NC modified binder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اتیلن وینیل استات (EVA), رئولوژی, جاروب دامنه خطی (LAS), شیارشدگی, بازیابی خزش چند تنش (MSCR), خستگی
نویسندگان مقاله
رضوان باباگلی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_159686_53f9a5cbb51ec4c6843d2407e02bd562.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات