این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۲، صفحات ۱۴۳-۱۵۴

عنوان فارسی شناسایی و بومی سازی عوامل وقوع تصادفات در قوس های افقی (مورد مطالعه: محور بابامیدان – باشت)
چکیده فارسی مقاله امروزه تحقیقات مربوط به تصادفات جاده‌ای خصوصاً در قوس‌های افقی از تحقیقات علمی و کاربردی به حساب می‌آید. به نحوی که محققین به این نتیجه رسیدند که تصادفات نتیجه فقط یک علت خاص نبوده است و سلسله‌ای از دلایل و اتفاقات مختلف اعم از انسانی وغیر انسانی می‌باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی و بومی‌سازی عوامل وقوع تصادفات در قوس‌های افقی در محور بابامیدان – باشت است. روش انجام تحقیق به لحاظ اجرا توصیفی _ پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع تحقیق کاربردی می‌باشد که به صورت کمّی انجام شده است. به دلیل اینکه موضوع تحقیق حاضر یک موضوع خاص در زمینه جاده‌ای (مهندسی و راه‌سازی) می‌باشد، نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع قضاوتی است. جامعه آماری تحقیق شامل 12 خبره از متخصصان، کارشناسان و مهندسان حوزه راه‌سازی در استان فارس می‌باشد. در این تحقیق سعی شده است تا با مطالعه جدیدترین تحقیقات داخلی و خارجی پیشین و همچنین تحقیقات میدانی، عوامل وقوع تصادفات در قوس‌های افقی شناسایی و سپس با استفاده از نظر خبرگان و روش دلفی فازی، بومی‌سازی گردند. پس از توزیع و تحلیل پرسشنامه‌ها، نتیجه این بود که از 22 عامل شناسایی شده وقوع تصادفات در قوس‌های افقی، با توجه به نظر خبرگان، 13 عامل برای محور بابامیدان - باشت به تأیید نهایی رسید. در انتهای تحقیق هم در راستای عوامل بومی شده، برخی پیشنهادات کاربردی جهت بهبود و کاهش تصادفات در قوس‌های افقی محور بابامیدان - باشت ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف، قوس افقی، بومی‌سازی، روش دلفی فازی،

عنوان انگلیسی Identification and localization of accidents in horizontal arches (Case study: Babameydan-Basht axis)
چکیده انگلیسی مقاله Today, research on road accidents, especially in horizontal arches, is considered a scientific and applied research. Researchers have come to the conclusion that accidents are not just a specific cause but a series of different causes and events, both human and non-human. The purpose of this study is to identify and localize the causes of accidents in horizontal arches on the Babamidan-Basht axis. The research method is descriptive-survey in terms of implementation and applied research in terms of purpose, which has been done quantitatively. Because the subject of the present study is a specific topic in the field of roads (engineering and road construction), non-probabilistic sampling is of a judgmental type. The statistical population of the study includes 12 experts, experts and engineers in the field of road construction in Fars province. In this research, by studying the latest previous domestic and foreign research as well as field research, the causes of accidents in horizontal arches have been identified and then localized using the opinion of experts and fuzzy Delphi method. After distributing and analyzing the questionnaires, the result was that out of 22 identified factors for the occurrence of accidents in horizontal arches, according to experts, 13 factors for the Babamidan-Basht axis were finally confirmed. At the end of the research, in line with localized factors, some practical suggestions for improving and reducing accidents in the horizontal axes of Babamidan-Basht axis are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصادف, قوس افقی, بومی‌سازی, روش دلفی فازی

نویسندگان مقاله امین فلاحیان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران

علی آرام |
استادیار، گروه مهندسى عمران، دانشگاه آزاد اسلامى واحد یاسوج، یاسوج، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_138680_e43be58818abb2fccc499d2b679b7817.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات