این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۱، صفحات ۸۳-۹۶

عنوان فارسی روسازی بتن متخلخل
چکیده فارسی مقاله افزایش سطوح نفوذناپذیر کنترل روان‌آب را با چالش بزرگی مواجه نموده است. از سوی دیگر افزایش سطوح غیرقابل نفوذ باعث عدم تبادل حرارتی لایه‌های زیرین زمین با هوا می‌شود که منجر به تشدید پدیده گرمایش جهانی می‌شود. یکی از راه‌حل‌های کمک به این چالش استفاده از روسازی‌های متخلخل است. از محاسن روسازی متخلخل نسبت به روسازی عادی؛ علاوه بر کنترل روان‌آب، می‌توان به افزایش راحتی کاربران راه، افزایش اصطکاک جاده و افزایش ایمنی راه و... اشاره کرد. از محدودیت‌های بتن متخلخل می‌توان به محدودیت استفاده در جاده‌های با ترافیک زیاد یا بار سنگین ترافیکی اشاره کرد؛ به عبارت دیگر با دانش فعلی درباره این سیستم روسازی از آن می‌توان در راه‌های کم تردد نظیر راه‌ها و خیابان‌های محلی و محوطه‌های پارکینگ‌ها استفاده کرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی بتن متخلخل و آشنایی با استاندارهای مرتبط با بتن متخلخل است. همچنین در این تحقیق محاسن و معایب بتن متخلخل نحوه ساخت و تعمیر و نگهداری و مشکلات متداول این سیستم روسازی مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان این تحقیق علاوه بر دست‌یابی به دانش کلی درباره بتن متخلخل و طرح مخلوط روسازی‌های بتن متخلخل، شیوه‌های نگهداری متداول از روسازی متخلخل و آزمایش‌های رایج در پژوهش‌های مرتبط معرفی شده است. در آخر نتیجه شد که با دستیابی به دانش کافی می‌توان از روسازی بتن متخلخل در جاده‌های با تردد کم یا بار ترافیکی سبک بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی بتنی متخلخل، بتن نفوذپذیر، طرح مخلوط، آزمایش‌ها، تعمیر و نگهداری،

عنوان انگلیسی Porous concrete pavement
چکیده انگلیسی مقاله Increasing impermeable levels has made water control a great challenge. On the other hand, the increase of impermeable surfaces causes the lack of heat exchange of the underground layers with the air, which will increase global warming. One solution to this challenge is to use porous pavements. Advantages of porous pavement compared to the normal pavement; Only on run-water control, he can easily increase the use of the road, increase the main road and increase the road, and so on. Restrictions on porous concrete include restrictions on use on high-traffic roads or heavy traffic loads; In other words, with the current knowledge about this pavement system, it can be used in fewer traffic routes such as local roads and streets and parking lots. The purpose of this study is to investigate aerated concrete and get acquainted with the standard related to aerated concrete. Also in this research, the advantages and disadvantages of porous concrete, construction, maintenance, and common problems of this system have been required. At the end of this research, only to gain general knowledge about aerated concrete and aerated concrete pavement mix design, common maintenance methods of porous pavement, and common tests in the relevant researches are introduced. In the end, it was concluded that with sufficient knowledge, porous concrete pavement can be used on roads with low traffic or light traffic load.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسازی بتنی متخلخل, بتن نفوذپذیر, طرح مخلوط, آزمایش‌ها, تعمیر و نگهداری

نویسندگان مقاله مصطفی آدرسی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

بهروز شیرگیر |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

علیرضا باقرزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_149576_3ac28d7b05d3ebd60438a09d3bacf8f6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات