این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۱، صفحات ۱۲۹-۱۴۴

عنوان فارسی ارائه مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه‌ها
چکیده فارسی مقاله بخش زیادی از بودجه‌های عمرانی در بسیاری از کشورهای جهان، صرف پروژه‌های حمل‌ونقل میشود. غالبا اینگونه پروژهها در تمام بخشهای حملونقل بسیار سرمایه‌بر هستند و به همین دلیل، هرگونه صرفهجویی در این پروژهها، میتواند منجر به منافع اقتصادی قابل توجهی گردد. از طرفی اجرای همزمان پروژههای متعدد در بخش حملونقل، در بسیاری از مواقع، به دلیل بودجه‌های محدود، امکانپذیر نیست و لازم است پروژههای مصوب و آماده اجرا، بر اساس معیارهای مشخصی اولویتبندی شوند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر ارائه مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه‌ها می‌باشد. در این مقاله، پس از بررسی مطالعات انجام‌گرفته در داخل و خارج کشور، شاخص‌های مؤثر در اولویت‌بندی و تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه بررسی شده و مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه ارائه گردیده است. برای انتخاب بهترین مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه، مدل‌های جبرانی امتیازدهی در پروژه‌های احداث راه انتخاب کرده و مزایا و معایب هرکدام از این مدل‌ها را بررسی نموده و درنهایت بر اساس نتایج بدست آمده، از بین روش‌های اولویت‌بندی امتیازدهی، روش تحلیل شبکه‌ای و از بین روش‌های محاسبه اوزان شاخص‌ها، روش آنتروپی شانون انتخاب و پیشنهاد گردید و در نهایت نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل اقتصادی، تخصیص بهینه منابع، پروژه های احداث راهها، اولویت بندی،

عنوان انگلیسی Economic model of optimal allocation of resources in road construction projects
چکیده انگلیسی مقاله A large portion of construction budgets in many countries around the world are spent on transportation projects. Often such projects are very capital-intensive in all sectors of transportation, and therefore any savings in these projects can lead to significant economic benefits. On the other hand, the simultaneous implementation of multiple projects in the transportation sector is often not possible due to limited budgets, and it is necessary to prioritize approved and ready-to-implement projects based on certain criteria. Therefore, considering the importance of the issue, the present article presents the economic model of optimal resource allocation in road construction projects. In this paper, after reviewing the studies conducted inside and outside the country, effective indicators in prioritization and optimal allocation of resources in road construction projects are investigated and the economic model of optimal resource allocation in road construction projects is presented. To select the best economic model of optimal allocation of resources in road construction projects, select compensation compensation models in road construction projects and examine the advantages and disadvantages of each of these models and finally, based on the results obtained, among the scoring prioritization methods And from the methods of calculating the weights of the indicators, Shannon's entropy method was selected and proposed, and finally conclusions and suggestions are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل اقتصادی, تخصیص بهینه منابع, پروژه های احداث راهها, اولویت بندی

نویسندگان مقاله پریسا بازدار اردبیلی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

سمیه صحرایی |
مربی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی‌، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_148839_bba397c6215f32093da3b39feb7d6e6f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات