این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۰، شماره ۱۱۰، صفحات ۲۹-۴۰

عنوان فارسی بررسی معیارهای سنجش حواس‌پرتی رانندگان براثر تابلوهای تبلیغاتی (مطالعه موردی: آزادراه تهران-کرج)
چکیده فارسی مقاله در جوامع پیشرفته تبلیغ و اطلاع‌رسانی به یکی از محورهای اصلی بازاریابی تبدیل‌شده است. نصب تابلوهای تبلیغاتی تجاری در حاشیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها یکی از شیوه‌های تبلیغات است و استفاده از آن‌ها هرروز رایج‌تر می‌شود. شاید دلیل عمده این باشد که تابلوها نسبت به سایر رسانه‌های تبلیغاتی قادر به جذب افراد بیش‌تر با هزینه کمتر به سمت خود هستند. آزادراه تهران-کرج از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشور است که بخش قابل‌توجهی عبور و مرور، از آن صورت می‌گیرد. با توجه به اهمیت بزرگراه تهران – کرج و همچنین افزایش ایمنی عبور و مرور در این بزرگراه، در این پژوهش به تعیین معیارهای سنجش حواس‌پرتی رانندگان براثر تابلوهای تبلیغاتی (مطالعه موردی: آزادراه تهران-کرج) پرداخته ‌شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1200 نفر از استفاده‌کنندگان از بزرگراه تهران – کرج می‌باشد. بامطالعه پژوهش‌های پیشین در زمینه موضوع تحقیق و بررسی پرسشنامه‌ها و بررسی مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط، پرسشنامه پژوهش تهیه شد. در این پژوهش مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از برنامه spss برابر 0.783 به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی پرسشنامه است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در مطالعه حاضر تکنیک استفاده‌شده روش تحلیل رگرسیونی چندمتغیره سلسله مراتبی (HMR) بود.با توجه به نتایج رفتار رانندگان، هنگامی گه در معرض و گذر از تابلوهای تبلیغاتی قرار می‌گیرند، تغییر کرده و پرخطر می‌شود. تابلوهای تبلیغاتی به‌طور اساسی تأثیری منفی بر روی ایمنی مسیر و افزایش احتمال تصادف دارند. مهم ترین عامل در بروز حواس پرتی زمان عبور از آزاد راه می باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار رانندگان، حواس‌پرتی، تابلوهای تبلیغاتی، زمان عبور،

عنوان انگلیسی Determine the criteria for distraction of drivers caused by billboards (Case Study: Tehran-Karaj Highway)
چکیده انگلیسی مقاله Notification and advertisement are the main marketing bases in advanced societies.The installation of commercial and advertising billboards on the freeways and highways is one of the advertisement methods and are becoming more common every day. The main reason is that the billboards are able to attract more people at a lower cost than other advertising media. The Tehran-Karaj Freeway is one of the most important communication routes in the country, which includes a significant part of the everyday traffic. Considering the importance of the Tehran-Karaj Highway as well as increasing the safety of traffic on this highway, this study determines the criteria for assessing the distraction of drivers by billboards (case study:Tehran-Karaj Freeway). The present research is applied in terms of its purpose and survey based on method. The statistical population of the study consisted of 1200 users of the Tehran-Karaj highway. The research questionnaire was prepared based on studying the previous research in the field of research, analyzing questionnaires and reviewing related articles and dissertations.In this study, the Cronbach's alpha value was 0.783 using the SPSS program, which indicated the reliability of the questionnaire In order to assess the validity of the questionnaire, the views of three university professors in the field of traffic culture were used.The validity and accuracy of the questionnaire was confirmed by these individuals. The hierarchical multivariable regression analysis (HMR) technique was used to analyze the data in this study.Accordingly drivers' behavior changes and becomes risky when they are exposed to and passing through billboards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار رانندگان, حواس‌پرتی, تابلوهای تبلیغاتی, زمان عبور

نویسندگان مقاله محمد آقاعلی خانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_140188_ca815a582be6557d43cf371e287271d8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات