این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۰، صفحات ۸۷-۱۰۲
عنوان فارسی
انتخاب مکانهای مناسب جهت احداث پارکینگهای عمومی با تحلیل زمینآماری معیارهای مکانمند مؤثر در تلفیق با عادات حملونقلی کارمندان ادارات
چکیده فارسی مقاله
تعیین محلهای مناسب جهت ساخت پارکینگهای عمومی در طرحهای بالادستی با در نظر گرفتن معیارهای مرتبط تأثیرگذار منجر به کاهش پارک حاشیهای و متعاقباً کاهش ترافیک در محیطهای شهری میگردد. در این پژوهش با طراحی یک فرم نظرسنجی و تکمیل آن توسط تعدادی از کارمندان ادارات مختلف به بررسی و تحلیل آماری عادات حملونقلی آنان و همچنین تعیین معیار میانگین فاصله پیادهروی قابلقبول در تلفیق با سایر معیارهای مکانمند جهت تعیین مکانهای مناسب ساخت پارکینگ عمومی در شهر رشت پرداختهشده است. با توجه به اینکه 76 درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی معتقد بودند که عرضهی پارکینگ اختصاصی برای آنان کافی نیست، ساخت پارکینگ عمومی جدید توجیهپذیر است. معیارهای مکانمند مورد تحلیل جهت مکانیابی در این تحقیق شامل فاصله از میادین و تقاطعها، راهها و توزیع مکانی پارکینگهای موجود، تراکم جمعیت، مراکز درمانی، ایستگاههای حملونقل عمومی و همچنین فاصله از مراکز جاذب سفر هستند. روش پیشنهادی تحقیق حاضر مبتنی بر ارزشگذاری پارامترهای مؤثر با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در تلفیق باقابلیت مدلسازی و تحلیل مکانمند سیستمهای اطلاعات مکانی است. طوریکه با همپوشانی لایههای مکانی وزندهیشده ایجادشده، پارسلهای مناسب جهت احداث پارکینگ در قالبهای نقشههایی مکانمند مشخص شد. در ادامه با تطبیق پهنههای خروجی با مطلوبیت بالا با وضعیت موجود شهر و طرح تفصیلی پیشنهادی شهرداری، ده موقعیت مکانی بهینه در شش محلهی ضیابری، منظریه، پیرسرا، چله خانه، بازار و باقرآباد طوریکه در نزدیکی معابر اصلی و مراکز اصلی جاذب سفر باشند گزینش گردید. در انتها با بازدید میدانی و بررسی جزئیات مکانهای پیشنهادی، مطلوبیت روش مورد ارزیابی قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پارکینگ عمومی، سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS)، عادات حملونقلی کاربران شبکه حملونقل، مکانیابی، نظرسنجی،
عنوان انگلیسی
Selection of suitable locations for the construction of public parking lots by geostatistical analysis of effective location criteria in combination with the transportation habits of office workers
چکیده انگلیسی مقاله
Site selection of public parking lots by considering the relevant criteria will lead to a reduction in marginal parks and consequently reduction in traffic in urban areas. In this study. by designing a survey form and completing it by a number of employees of different departments to statistically analyze their transportation habits and also to determine the average acceptable walking distance in combination with other location criteria to determine suitable places for public parking in one of Rasht have been covered. With 76 percent of respondents believing that having a dedicated car park is not enough for them, the construction of a new public parking is noteworthy. Location criteria analyzed for location in this study include distance from squares and intersections, roads and existing parking lots, population density, medical centers, public transportation stations, as well as attraction centers. The proposed research method is based on evaluating effective parameters using Analytical Hierarchy Process in combination with the ability to model and spatial analysis of geographic information systems . As with the overlap of the spatial and light layers created, suitable plots for the construction of parking on the layer of passages were identified in the form of spatial maps. Then, by adapting the exit zones with high desirability to the current situation of the city and the detailed plan proposed by the municipality, ten optimal spatial locations in the six neighborhoods. Finally, the desirability of the method was evaluated by field visit and reviewing the details of the proposed sites
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پارکینگ عمومی, سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS), عادات حملونقلی کاربران شبکه حملونقل, مکانیابی, نظرسنجی
نویسندگان مقاله
میثم عفتی |
استادیار، گروه مهندسی عمران (راهوترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
مریم شعبانی اصلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران (راهوترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_139770_f6ca96ed8996b5e410d3895141dd5605.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات