این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
جاده
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۰، صفحات ۱۵۱-۱۶۰
عنوان فارسی
اولویت بندی اقدامات اصلاحی در نقاط پرتصادف بر اساس روش HSM
چکیده فارسی مقاله
محققان در این تحقیق به دنبال اولویت بندی اقدامات اصلاحی، با توجه به کاهش در تصادفات و هزینه اجرای آنها در یکی از تقاطع های مهم شهرستان دره شهر(استان ایلام) هستند. به منظور ایمنسازی، با توجه به کاربری های اطراف و نوع تقاطع، چهار اقدام اصلاحی شامل نصب چراغ راهنما، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی، خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو و ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی برای این تقاطع در نظر گرفته شده است. روش بکاررفته در تحقیق، روش ارزیابی اقتصادی راهنمای ایمنی راه(HSM) است که در سال 2010 توسط AASHTO به چاپ رسیده است. در ارزیابی اقتصادی اقدامات، هزینه های تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی برای سال 1399 محاسبه شده است. همچنین تصادفات موردانتظار قبل و بعد از اجرای اقدامات و کاهش در فراوانی و شدت تصادفات ناشی از اجرای اقدامات نیز تخمین زده شده است. با محاسبه منافع سالانه کاهش در تصادفات و محاسبه ارزش فعلی منافع با فرض نرخ تنزیل 3 درصد و عمر خدمت 10 سال برای اقدامات اصلاحی، تحلیل فایده-هزینه و اثربخشی هزینه اجرای اقدامات انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که طبق روش نسبت فایده-هزینه(B/C) به ترتیب خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی و نصب چراغ راهنما دارای اولویت هستند. همچنین برای هر میلیون ریال صرف هزینه در اجرای خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، نسبت فایده به هزینه آن طی عمر 10 ساله برایر 5/396508 به 1 است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اولویت بندی اقدامات اصلاحی، ارزیابی اقتصادی، اثربخشی هزینه، نسبت فایده-هزینه،
عنوان انگلیسی
Prioritization of Countermeasures in Black Spots Based On HSM Method
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, researchers are looking to prioritize countermeasures in one of the important intersections of Darrehshahr city. The four countermeasures including installing a traffic signal, installing a speed hump in the minor approach, drawing a stop line in the minor approach +sign and creating a rumble stripe in the major and minor approach for this intersection are considered. The research method is the economic evaluation method in HSM. In the economic evaluation of countermeasures, the costs of fatal crashes, injuries and damages for the year 1399 have been calculated. Also, the expected crashes before and after the implementation of the countermeasures and the reduction in the frequency and severity of the crashes caused by the implementation of the countermeasures have been estimated. By calculating the annual benefits of crashes reduction and calculating the current value of benefits, assuming a 3 percent discount rate and a service life of 10 years for countermeasures, cost-benefit analysis and cost-effectiveness of countermeasures have been performed. The results show that according to the Benefit-Cost Ratio method, the stop line in the minor approach +sign, the creation of the rumble stripe in the major and minor approach, the installation of the speed hump in the minor approach and the installation of the traffic signal have priority, respectively. Also, for every million Rials spent on the implementation of the stop line in the minor approach +sign, the ratio of benefit to cost during the 10-year lifespan is 396508.5 to 1.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اولویت بندی اقدامات اصلاحی, ارزیابی اقتصادی, اثربخشی هزینه, نسبت فایده-هزینه
نویسندگان مقاله
محمد کوهی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمود صفارزاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_118080_e9697eef252b1c4c0c15df0703cf0637.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات