این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۹، شماره ۱۰۹، صفحات ۱۹-۳۴
عنوان فارسی
ارزیابی انواع مکانیزمهای تغییر شکل در ساختمان پلهای متحرک
چکیده فارسی مقاله
پلهای متحرک برای تردد عابرپیاده و یا حمل و نقل جادهای یا آبی مورد استفاده قرار می گیرند و میتوانند به صورت موقت یک نوع از عملکرد خود را متوقف کرده و از موقعیت خود خارج شوند. در این پژوهش پس از معرفی این پلها، انواع مکانیزمهای حرکتی در آنها مورد بررسی قرار گرفته است؛ ایجاد حرکت در پلهای متحرک از طریق شش گروه مکانیزمهای ریلی، باسکولی، عمودی، چرخشی، نوسانی و تاشونده انجام میشود. نتایج ارزیابی 50 نمونه ساخته شده در جهان نشان میدهد که در بین این مکانیزمها، حرکت باسکولی رایجترین مکانیزم بوده و حرکتهای ریلی به دلیل سبکی سازه، بزرگترین دهانه را پوشش میدهد؛ در برخی از مکانیزمها مانند مکانیزم چرخشی و باسکولی به کمک طراحی به صورت دو پل مجزا با تکیهگاه کناری امکان پوشش دهانههای بزرگتر فراهم شدهاست؛ بیش از 90 درصد پلهای ساخته شده از جنس فولاد بوده و عموما سیستم نگهدارندهی عرشهی آنها ازخرپا و یا تیر ورق طراحی شده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این پلها جنبهی نمایشی پیدا کرده و به نمادی برای کشورها تبدیل شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پل، پلهای متحرک، سازههای تغییرشکلپذیر، مکانیزم حرکتی،
عنوان انگلیسی
Evaluating the types of displacement mechanisms in the construction of movable bridges
چکیده انگلیسی مقاله
movable bridge can temporarily stop one type of their performance and get out of their position. These bridges can be used as pedestrian bridges, road or water transportation. In this study, after introducing movable bridges, the types of these mechanisms are examined. The movement of movable bridges is done through six groups of rail, bascule, vertical, swing, tilting and folding mechanisms. The results of the evaluation of 50 samples made in the world show that among these mechanisms, bascule movement is the most common mechanism and rail movements cover the largest opening due to the lightness of the structure. In some mechanisms, such as swing and bascule mechanisms, it is possible to cover larger openings with the help of design in the form of two separate bridges with side supports. More than 90 Percentage of the movable bridges are made of steel and their deck support system is generally designed from trusses or plate girders. Today, with the advancement of technology, many of these bridges become a symbol for countries
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پل, پلهای متحرک, سازههای تغییرشکلپذیر, مکانیزم حرکتی
نویسندگان مقاله
امیر حسین صادقپور |
استادیار، گروه فناوری معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
فائزه تفرشی |
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_118082_08cbc29a4a351ed5c6097d7934763f93.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات