این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۹، شماره ۱۰۹، صفحات ۱۷۱-۱۸۷
عنوان فارسی
مدلسازی و ارزیابی عوامل موثر بر رضایت کاربران سیستم حمل و نقل همگانی: مطالعه موردی مترو و اتوبوس تندرو شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
توسعه شهرها و نیاز به جابهجایی از طرفی و تمایل به استفاده از خودروی شخصی از طرف دیگر باعث افزایش تراکم در سطح معابر شهری میشود. در کنار سیاستهای مختلف حمل و نقلی، افزایش تمایل افراد به استفاده از سیستم حمل و نقل همگانی میتواند موثر باشد که در این راستا با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت افراد از حملونقل همگانی، میتوان به وفاداری استفادهکنندگان فعلی و تبدیل استفادهکنندگان بالقوه به بالفعل کمکنمود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت افراد از حملونقل همگانی شهر تهران با استفاده از نظریه تمایل رفتاری مدلسازی و ارزیابی شده است. براساس این نظریه، رضایت افراد تحت تأثیر دو عامل ارزش درک شده و کیفیت خدمتدهی است. نتایج پرداخت مدل معادلات ساختاری با استفاده از 257 داده گردآوریشده، بیانگر تأثیر مستقیم و معنیدار هر دو متغیر یادشده هم در مترو و هم در اتوبوس تندرو است. همچنین نتایج بیانگر آن است که در مترو، کیفیت خدمتدهی نسبت به ارزش درک شده، تأثیر بیشتری بر رضایت دارد. این امر در اتوبوس تندرو برعکس است. همچنین برای هر دو شیوه سفر، کیفیت خدمتدهی از دو متغیر نهان خدمتدهی اصلی و محیط فیزیکی تشکیل شده است. در مدل پرداختشده برای مترو، کیفیت خدمتدهی از خدمتدهی اصلی (نسبت به محیط فیزیکی) بیشتر تأثیر میپذیرد. در حالی که در اتوبوس تندرو، تأثیر این دو متغیر تقریباً به یک میزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت، حملونقل همگانی، ارزش درک شده، کیفیت خدمتدهی، معادلات ساختاری،
عنوان انگلیسی
Modeling and Evaluation of Factors Affecting Public Transportation System User Satisfaction: A Case Study of Tehran Metro and BRT
چکیده انگلیسی مقاله
Satisfaction is an important concept that deserves further interest. From consumer research, satisfaction is known to be of great value in understanding customers’ perceptions and evaluations, repeatedly showing itself to be an important indicator of future customer behavior. Customer satisfaction, therefore, highlights and explains the link between what a company does and how its customers react. For public transport, this link is a key concern. In many countries, major investments are being made in public transport systems in order to make them more competitive with other means of transport, most notably private cars. New services are being developed and old ones are being improved. However, an increase in supply will not automatically lead to a corresponding increase in demand and satisfaction. To make sure that investment really attracts the existing and potential customers expected, knowledge of satisfaction should provide policymakers and operational managers in the public transport system with valuable information. In particular, satisfaction studies can provide decision-makers with information about what customers consider important, as well as information about how the existing public transport service is perceived as performing in these dimensions. In this study, the factors affecting people's satisfaction with public transportation in Tehran are investigated. Behavioral inclination theory has been used for this purpose. The results of the structural equation model payment using 257 collected data show a direct and significant effect of both variables in both metro and high-speed buses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رضایت, حملونقل همگانی, ارزش درک شده, کیفیت خدمتدهی, معادلات ساختاری
نویسندگان مقاله
علیرضا ماهپور |
استادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_140189_0cd344032fde369b3b1e662d7a4c1803.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات