این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۹، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
بررسی نقش سرمایه انسانی در رشد اقتصادی حملونقل جادهای کشور با استفاده از مدل ARDL
چکیده فارسی مقاله
سرمایهگذاری در نیروی انسانی، رشد مهارتهای انسانی باعث ارتقای توابع تولیدشده و زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم میآورد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش نقش سرمایه انسانی در رشد اقتصادی حملونقل جادهای کشور موردبررسی قرارگرفته است. بدین منظور با جمعآوری دادههای سالانه و با بهرهگیری از الگوی اقتصادسنجی خود رگرسیون با وقفه گسترده و الگوی تصحیح خطا به کمک نرمافزار EVIEWS10، به تخمین مدل و تفسیر نتایج پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت با افزایش سرمایه انسانی، ارزشافزوده بخش حملونقل جادهای افزایش مییابد.بهطوریکه در بلندمدت اگر نهاده سرمایه انسانی یک درصد افزایش یابد، ارزشافزوده بخش حملونقل جادهای به میزان 089/0 درصد افزایش خواهد یافت و افزایش یک درصدی در نیروی کار بخش حملونقل جادهای، ارزشافزوده بخش حملونقل جادهای به میزان 174/0 درصد رشد خواهد نمود. همچنین اگر نهاده موجودی سرمایه یک درصد افزایش یابد، ارزشافزوده بخش حملونقل جادهای به میزان183/0 درصد افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی بخش حملونقل جادهای انرژی میباشد که اثر مثبتی دارد و میزان اثرگذاری آن 142/0 بوده که حاکی از آن است که افزایش یک درصدی در مصرف انرژی این بخش، ارزشافزوده بخش حملونقل جادهای 142/0 درصد رشد خواهد کرد. دستآخر با توجه به ضریب تصحیح خطا در مدل ECM میتوان بیان کرد که سرعت تعدیل به سمت مقدار تعادلی و بلندمدت مناسب بوده، بهطوریکه در هر دوره حدود 62/0 خطای عدم تعادل تعدیل گردیده و مقدار کوتاهمدت به سمت مقدار تعادلی و بلندمدت خود بهصورت نمایی میل میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه انسانی، رشد اقتصادی، حملونقل جادهای، مدل ARDL1،
عنوان انگلیسی
Investigating the role of human capital in the economic growth of road transport in Iran using ARDL model
چکیده انگلیسی مقاله
in this study, the role of human capital in the economic growth of the country's road transport has been studied. For this purpose, by collecting annual data and using the econometric pattern and Autoregressive Distributed Lag and the error correction model with the help of EVIEWS10 software, the model was estimated and the results were interpreted. The results show that both in the short and long term, with the increase in the capital of the manpower sector, the added value of the road transport sector increases So that if the input of manpower capital increases by one percent, the value added of the road transport sector will increase by 0.089 percent. The partial elasticity of labor input is 0.174, which shows that with a one percent increase in the labor force of the road transport sector, the value added of that sector will grow by 0.174 percent. Also, if the Capital Inventory Input increases by one percent, the value added of the road transport sector will increase by 0.183 percent. Another variable affecting the economic growth of the road transport sector is energy, which has a positive effect. Finally, according to the error correction factor in the ECM model, it can be stated that the adjustment speed is towards the equilibrium value and is suitable in the long run, so that in each period about 0.62 of the imbalance error is adjusted and in the short-term value is towards the equilibrium and long-term value.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرمایه انسانی, رشد اقتصادی, حملونقل جادهای, مدل ARDL1
نویسندگان مقاله
پریسا بازدار اردبیلی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
پیمان پژمان زاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_134808_ed9fb4dbc8cdf0ed5943085f9b3efc9d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات