این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۹، شماره ۱۰۸، صفحات ۷۵-۸۶

عنوان فارسی بررسی کاربرد سامانه های لیزری در مدیریت روسازی (PMS)
چکیده فارسی مقاله لایه سطحی روسازی مسیر از اهمیت ویژه ای جهت برآورده نمودن نیازهای بنیادین حمل و نقل همچون ایمنی، راحتی و سازگاری با محیط زیست برخوردار است. به منظور کاهش هزینه های نگهداری و بهسازی جاده ها و بهبود سطح سرویس شبکه راه ها، سامانه های مدیریت روسازی نیازمند داده های جزئی و قابل اعتماد در مورد وضعیت شبکه راه ها است. پویش گر (اسکنر) های لیزری می توانند به گونه ای نوآورانه برای جمع آوری اطلاعات لایه سطحی یک مسیر با داده هایی همگن و دقیق در فقط یک بار سنجش، مورد استفاده قرار گیرند. با گسترش حس گرهای 3 بعدی و فناوری اطلاعات، دستگاه های تصویربرداری خطی سه بعدی لیزری با سرعت و دقت بالا جهت جمع آوری داده های سطح روسازی مسیر در دسترس قرار گرفته اند. در این مقاله مروری بر کلیدی ترین پیشرفت های سال های اخیر در زمینه استفاده از سامانه های خودکار مبتنی بر لیزر برای اندازه گیری و ارزیابی خرابی های روسازی جاده ها خواهیم داشت. فناوری به کار رفته در این سامانه ها توضیح داده می شود و سامانه های سنجش خرابی مبتنی بر لیزر با روش های سنتی مقایسه می گردد. همچنین کاربردها و قابلیت های این سامانه ها به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاهش هزینه، نگهداری راه، جمع آوری داده، خرابی های روسازی، ارزیابی کیفیت روسازی،

عنوان انگلیسی Application of Laser-based Measurement Systems in Pavement Management
چکیده انگلیسی مقاله The road pavement surface has an important role in relation to address the primary demands of vehicle movement, such as safety and eco-compatibility. In order to reduce road maintenance and rehabilitation costs and optimize the service condition of road networks, pavement management systems (PMS) need detailed and reliable data of the highway network characteristics. Laser imaging devices can be employed to collect information on an in-service pavement surface layer through a single measurement with data homogeneity and representativeness in an innovative method. With the recent developments in 3D laser sensors and information technology, high-speed 3D line laser imaging systems with high-resolution has been introduced for measuring key features of pavement surface condition. This research presents some of the key developments in recent years for laser-based distress measurement systems and explains the technology used in laser-based crack measurement system. Laser-based systems key features are introduced and compared with former data collection methods. These new systems are evaluated and described in terms of their applicability and potential for future developments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کاهش هزینه, نگهداری راه, جمع آوری داده, خرابی های روسازی, ارزیابی کیفیت روسازی

نویسندگان مقاله سید علی صحاف |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

شهریار رحیمی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_103507_6649e5af84c25c4c5b6136674f8b8156.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات